WhitestoneWhitestone

Digitalisaatio sitä ja tätä, mutta mitä? Pikaisen gallupkyselyn tuloksena suurin osa omista tuttavistani tiedostaa, että digitalisaatio on täällä. Mutta mitä sillä nyt sitten tekisi? Joillain digitalisaatio on jopa kirjattu yrityksen strategiaan ja on annettu tavoitteet, jotka digitalisaatiota hyödyntämällä halutaan saavuttaa. Hienoa.

Meillä huokaistiin töissä pitkään ja hartaasti, kun digitalisaation hyödyntäminen kirjattiin oikein hallitusohjelmaan. Oli helpottavaa, että nyt kaikki (ihan omaa äitikultaani myöten) tunsivat sanan digitalisaatio. Näin ollen, kun meiltä kysytään mitä Whitestone tekee, sai vastauksemme vihdoin yhden, tyhjentävän kuvauksen. Me teemme liiketoimintaprosessien digitalisointisuunnitelmia ja -välineitä. Nyt kaikki nyökyttelevät hyväksyvästi; "jaa, niin juu, sitä".

Tosiasiassa se ei auennut heille yhtään sen enempää kuin yli kymmenen vuotta vanha hokema: ”Whitestone tuottaa tarkasti tarpeeseen suunniteltuja, asiakkaillemme lisäarvoa tuottavia verkko- ja ohjelmistoratkaisuja.”

"Edelleen ollaan lähtökuopissa"

Kuitenkin tämä ihana trendisana on auttanut meitä itseämme ymmärtämään yhä enemmän sitä, mitä meidän tulee tehdä ja missä olemme todella hyviä. Me olemme jo aikaa sitten kasvaneet ulos verkkosivupajan ahtaasta muotista. Meillä on ollut jo pitkään paljon tietämystä ja osaamista erilaisten räätälöityjen järjestelmien tuottamisesta, ja ennen kaikkea meillä on ollut kyky ymmärtää asiakkaidemme liiketoiminnan lainalaisuuksia.

Nyt, digitalisaation myötä, useat yritykset ovat alkaneet miettiä, miten he voisivat saada osansa tästä digitalisaation antamasta edusta. Edelleen näitä asioita pyöritellään useassa johtoryhmässä, hallituksessa ja toimitusjohtajan päässä. Ja edelleen ollaan lähtökuopissa eikä oikein ymmärretä, miten tätä autuutta voitaisiin hyödyntää.

Tässä törmätään suomalaisuuden perusongelmaan, minä itse -ajatteluun. Emme me useimmiten itse kirjanpitoammekaan tee, siivoa toimistoamme tai hoida lakiasioitamme. Käytämme ammattilaista, eikö vain? Harva on vielä tänä päivänäkään valmis maksamaan suunnittelusta tai siitä, että joku uhraa ajatuksiaan ja aikaansa sen miettimiseen, miten juuri teidän liiketoiminnastanne saadaan tehokkaampaa ja tuottavampaa. Tai miten se voi tuottaa lisäarvoa nimenomaan teidän asiakkaillenne?

Tätä pelätään, koska ei uskota kenenkään muun voivan tuntea liiketoimintaanne paremmin kuin te. Olette tässä oikeassa, ei varmasti tunnekaan. Mutta uudella ja ulkopuolisella ajattelulla voidaan saavuttaa jotain sellaista, joka ei ole edes käynyt teidän mielessänne.

Digitalisaation asiantuntija

Whitestone haluaa olla tulevaisuudessa Suomen johtava digitalisaation asiantuntija. Meillä on vahva tekninen osaaminen ja ennen kaikkea, meillä on panostettu myös liiketoimintaosaamiseen. Nämä kaksi asiaa tukevat toisiaan parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Ilman toista ei toisesta juurikaan saada hyötyä.

Olimme itse vielä viisi vuotta sitten siinä jamassa, että istuimme asiakkaiden kanssa palaverissa ja kysyimme: mitä saisi olla? Me idiootit, mistä asiakas sen voisi tietää. Toki hänellä on varmasti näkemys asiasta ja ongelma, joka tulee ratkaista. Mutta me olemme ne asiantuntijat, joilta hän on tullut kysymään apua.

Meidän tehtävämme nyt ja tulevaisuudessa on kertoa asiakkaalle, minkä tyyppiset digitaaliset ratkaisut hyödyntävät eniten juuri hänen liiketoimintaansa. Meillä on takana satojen verkkopalveluprojektien kokemus ja siksi asiakas on valmis maksamaan meidän osaamisestamme. 

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.