WhitestoneWhitestone

Ensi alkuun sanottakoon että kyllä, AdWords on nykyisin Google Ads. Termin sisäistäminen voi kestää hetken ja ensimmäisen oikoluvun jälkeen huomasin sortuvani AdWords termin käyttöön, useasti.

Miksi Google Ads on on niin tärkeä asia ja sen hyödyntämistä kannattaa lähes jokaisen yrittäjän vähintään pohtia? Tässä muutama tilastollinen fakta: Suomalaiset tekevät yli kymmenen miljardia Google hakua vuodessa ja se on ylivoimaisesti suosituin hakukone. Tuotteita hakeva käyttäjä klikkaa hakutuloksissa mainosta noin 60% hakukerroista. Googlen Display-verkosto kattaa yli 2 miljoonaa verkkosivua ja sen avulla voit tavoittaa noin 90% Suomalaisista Internetin käyttäjistä.

Miten Google Adsin mainospalvelut toimivat?

Avaan lyhyesti yleisimmät mainosverkot, eli hakusanamainonnan ja Display-mainonnan. Hakusanamainonnassa määrität itse millä hakusanoilla, kenelle ja missä mainoksesi näkyvät Googlen hakutulosten yhteydessä. Eli kun joku tietyssä kunnassa, hakee tiettyä palvelua, voit näyttää hänelle haluamasi mainoksen.

Googlen Display-verkostossa taas voit näyttää kuvallisia bannerimainoksia, jotka pystyt kohdentamaan tarkemmin kuin missään muussa kanavassa. Re-marketing ominaisuuden avulla saat näytettyä mainoksia niille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi.

Yllämainittujen lisäksi voit mainostaa videon voimin Youtubessa, tai hyödyntää Google Adsin mainosalustaa sovelluksesi mainostamiseen.

Onko Google -mainonta kallista – Mikä on Google Ads klikkauksen hinta?

Päätät budjetin itse, eikä Ads kuluta yhtään enempää, kuin mihin annat luvan. Adsin itse määrättävä budjetti on suuri etu eritoten pienille yrityksille, jotka eivät välttämättä pysty käyttämään mainontaan kovinkaan suuria summia. Tämän takia AdWordsin aloittamisen kynnys on matalampi verratun moniin muihin mainonnan vaihtoehtoihin.

Google ei siis määritä AdWordisissa vähimmäisbudjettia, eikä siellä ole kiinteää kuukasimaksua. Cost per click on hakusanamainonnassa ainoa maksu ja se tarkoittaa sitä, että kampanjassa maksetaan vain niistä kävijöistä, jotka klikkaavat itsensä sivuille maksetun mainonnan kautta. Klikkaushinta perustuu yritysten väliseen huutokauppaan, joten avainsanakohtaiset vaihtelut hinnoissa ovat todella isoja. Kukin mainostava yritys voi itse määrittää kuinka paljon se on valmis maksamaan mainoksesta per kävijä. Toki kävijöiden hankkiminen voi olla vaikeaa, tai lähes mahdotonta liian pienellä klikaushinnalla.

Google Ads edut verrattuna perinteiseen mediaan

Suurin yksittäinen etu on mahdollisuus mainostaa kun käyttäjä tekee google-hakua ja hänellä on yleensä tarve löytää etsimänsä palvelu tai tuote. Tämä antaa mainostajalle hyvän tilaisuuden tulla nähdyksi juuri silloin kun käyttäjä etsii vaihtoehtoja tulevaa ostopäätöstä varten.

Suosittelen käyttämään yrityksesi toimialaan liittyviä mahdollisimman tarkkoja avainsanoja. Google Adsin oletusasetukset eivät tee avainsanoista kovin tarkkoja, vaan järjestelmä näyttää mainoksia myös suhteellisen samankaltaisilla hakusanoilla. Esimerkiksi juoksukenkiä hakeva käyttäjä on tuskin kiinnostunut purjehduskengistä.

Vinkkejä Ads -mainonnan tehostamiseen

Säädä myös avainsanojen hintatarjoukset kohdilleen, jotta mainokset eivät jäisi näkymättömiin ja olisivat mahdollisimman korkealla sijoituksissa. Lisää parhaat avainsanat laskeutumissivujesi sisällönkuvauskenttiin (tagit). Kun käytät avainsanojasi laskeutumissivujesi otsikoissa, title-kuvauksessa ja sisällössä, nousevat niiden laatupisteet verraten sanoihin, joita ei mainita sisällössäsi. Hyvät laatupisteet lisäävät näkyvyyttäsi, koska klikkaus maksaa vähemmän, saat samalla rahalla enemmän klikkauksia.

Mainokset kannattaa jakaa eri mainosryhmiin saadaksesi mainokset kohdistettua yleisölle mahdollisimman tarkasti. Esim. käyttäjä hakee Wilson golfsettiä tulisi mainoksesi tarjota hänelle Wilson golfsettiä eikä yleisesti golf tarvikkeita. Paljon kilpailuilla avainsanoilla on erittäin tärkeää, että mainoksesi on mahdollisimman tarkasti kohdistettu. Ilman tarkasti jaoteltua kampanjarakennetta mainoksista tulee helposti geneerisiä ja ne eivät erotu edukseen kilpailjoista.

Mainoslaajennukset tarjoavat mainokseen arvokasta lisätietoa ja tekevät mainoksen klikkaamisesta houkuttelevampaa. Mobiilikäytön lisääntyessä on myös hyvä muistaa, että mainoslaajennukset kasvattavat hakumainoksen fyysistä kokoa. Tällöin kännykän näytöllä saattaa näkyä yksi mainoslaajennuksia täyteen ladattu hakumainos, eikä kakkossijalla olevaa mainosta näy välttämättä ollenkaan. Alla listattuna muutama mainoslaajennus, jotka on suhteellisen helppo lisätä mainosten yhteyteen.

Sivustolinkkilaajennuksilla saat mainoksiin lisää kokoa ja pystyt nostamaan esille muita kyseiseen mainosryhmään liittyviä alasivuja verkkopalvelustasi.

Huomiotekstilaajennukset ovat kuin sivustolinkkejä, ilman erillisiä laskeutumissivuja. Näiden avulla voit kertoa esimerkiksi ilmaisista toimituksista, tai muista vastaavista eduista, joita oma yrityksesi tarjoaa.

Puhelulaajennus on varsin hyvä keino saada suoria puhelinsoittoja mainoksista. Numero näkyy click to call tyyppisesti ja käyttäjä voi nimen mukaisesti suoraan puhelimella koskettaa kyseistä kohtaa ja soittaa suoraan haluamaasi numeroon. Klikkauksen kustannus on sama minkä maksaisit verkkosivuklikkauksesta.

Tarjouslaajennuksen avulla mainostaja voi erottua kilpailijan mainoksesta positiivisesti, tarjoamalla saman tuotteen tai palvelun alennettuun hintaan.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.