Google Ads -mainonta – lyhyt oppimäärä

Aleksi Kanerva

Vuosien saatossa vakiintunut ja edelleen yleisesti käytetty termi AdWords on ollut vuoden 2018 heinäkuusta alkaen ytimekkäästi Google Ads. Googlella oli tähän muutokseen äärimmäisenhyvät syyt. Alun perin Google -mainonta oli yhtä kuin avainsanoilla mainostaminen. Mainosmuotojen kehitys ja monipuolisuus kuitenkin teki palvelun nimestä hieman hämäävän, kun mukaan on vuosien saatossa tullut Display-, Youtube-, Sovellus-, Shopping- ja uusimpana Discovery-mainonta.

Miksi Google Ads on niin tärkeä asia ja sen hyödyntämistä kannattaa lähes jokaisen yrittäjän vähintään pohtia? Tässä muutama tilastollinen fakta: Suomalaiset tekevät yli kymmenen miljardia Google hakua vuodessa ja se on ylivoimaisesti suosituin hakukone. Tuotteita hakeva käyttäjä klikkaa hakutuloksissa mainosta noin 60 % hakukerroista. Googlen Display-verkosto kattaa yli 2 miljoonaa verkkosivua ja sen avulla voit tavoittaa noin 90 % Suomalaisista Internetin käyttäjistä. Youtube-mainonnalla saat tehtyä videomainontaa halutuissa sisällöissä, halutuille käyttäjille. Sovellusmainonnalla tavoitat Google Play-kaupan käyttäjiä. Shopping-mainonnan avulla nostat verkkokauppasi tuotteet Google hakujen yhteyteen.

 

Miten Google Adsin mainospalvelut toimivat?

Avaan lyhyesti yleisimmät mainosverkot, eli hakusanamainonnan ja Display-mainonnan. Hakusanamainonnassa määrität itse millä hakusanoilla, kenelle ja missä mainoksesi näkyvät Googlen hakutulosten yhteydessä. Eli kun joku tietyssä sijainnissa, hakee tiettyä palvelua, voit näyttää hänelle haluamasi mainoksen.

Googlen Display-verkostossa taas voit näyttää kuvallisia bannerimainoksia, jotka pystyt kohdentamaan tarkemmin kuin missään muussa kanavassa. Re-marketing ominaisuuden avulla saat näytettyä mainoksia niille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi.

Yllä mainittujen lisäksi voit mainostaa videon voimin Youtubessa, tai hyödyntää Google Adsin mainosalustaa sovelluksesi mainostamiseen. Ostoihin tähtäävää Shopping-mainontaa voin lämpimästi suositella kaikille verkkokauppiaille.

Onko Google -mainonta kallista – Mikä on Google Ads klikkauksen hinta?

Päätät budjetin itse, eikä Ads kuluta yhtään enempää, kuin mihin annat luvan. Adsin itse määrättävä budjetti on suuri etu eritoten pienille yrityksille, jotka eivät välttämättä pysty käyttämään mainontaan suuria summia. Tämän takia Ads-mainonnan aloittamisen kynnys on matalampi verratun moniin muihin mainonnan kanaviin verrattuna.

Google ei siis määritä AdWordisissa vähimmäisbudjettia, eikä siellä ole kiinteää kuukasimaksua. Cost-per-click on hakusanamainonnassa ainoa maksu ja se tarkoittaa sitä, että kampanjassa maksetaan vain niistä kävijöistä, jotka klikkaavat itsensä sivuille maksetun mainonnan kautta. Klikkaushinta perustuu yritysten väliseen huutokauppaan, joten avainsanakohtaiset vaihtelut hinnoissa ovat todella isoja. Kukin mainostava yritys voi itse määrittää kuinka paljon se on valmis maksamaan mainoksesta per kävijä. Toki kävijöiden hankkiminen voi olla vaikeaa, tai lähes mahdotonta liian pienellä klikkaushinnalla.

Google Ads edut verrattuna perinteiseen mediaan

Suurin yksittäinen etu on mahdollisuus mainostaa silloin kun käyttäjä tekee google-haun ja hänellä lähtökohtaisesti on tarve löytää etsimänsä palvelu tai tuote. Tämä antaa mainostajalle hyvän tilaisuuden tulla nähdyksi juuri silloin kun hakija etsii vaihtoehtoja tulevaa ostopäätöstä varten.

Suosittelen käyttämään yrityksesi toimialaan liittyviä mahdollisimman tarkkoja avainsanoja. Google Adsin oletusasetukset eivät tee avainsanoista kovin tarkkoja, vaan järjestelmä näyttää mainoksia myös Googlen mielestä samankaltaisilla hakusanoilla. Varoituksen sanana tämän asian kanssa voi mennä pahasti metsään ja maksaa täysin turhista mainosklikkauksista. Esimerkiksi juoksukenkiä hakeva käyttäjä on tuskin sillä hetkellä kiinnostunut purjehduskengistä.

Vinkkejä Ads -mainonnan tehostamiseen

Ads työkalu ei ole tottumattomalle käyttäjälle kovinkaan helppo. Listasin muutaman tehokkuutta ja säätöä tuovan perusasian, joita suosittelen huomioimaan mainontaa tehdessä.

Hintatarjoukset ja laatupisteet

Säädä avainsanojen hintatarjoukset kohdilleen, jotta mainokset eivät jäisi näkymättömiin ja olisivat mahdollisimman korkealla sijoituksissa. Lisää parhaat ja sinulle oleellisimmat avainsanat laskeutumissivujesi sisältöön ja mielellään otsikoihin. Kun käytät avainsanojasi laskeutumissivujesi otsikoissa, title-kuvauksessa ja sisällössä, nousevat niiden laatupisteet verraten sanoihin, joita ei mainita sisällössäsi. Toinen tärkeä laatupisteihin vaikuttava asia on mainosten ja avainsanojen välinen yhtäläisyys. Käytä siis mainosteksteissä käyttämiäsi avainsanoja. Aiempaan esimerkkiin palaten, kuinka todennäköisesti klikkaat Purjehduskenkä mainosta, jos olet tehnyt Google-haun termillä juoksukengät. 

Hyvät laatupisteet parantavat potentiaalisesti mainoksen näkyvyyttä ja todennäköisesti mainoksesi klikkaus on edullisempi. Tosisin sanoen hyvillä käytännöillä voit saada mainoksesi ylemmäs hakutuloksissa ja maksat klikkauksista vähemmän. Ja kun klikkaus maksaa vähemmän, saat samalla rahalla enemmän potentiaalisia ostavia asiakkaita sivuillesi.

Jaa avainsanasi mainosryhmiin

Mainokset ja avainsanat kannattaa jakaa eri mainosryhmiin saadaksesi mainokset kohdistettua yleisölle mahdollisimman tarkasti. Esim. käyttäjä hakee Wilson golfsettiä tulisi mainoksesi tarjota hänelle Wilson golfsettiä eikä yleisesti golf tarvikkeita. Paljon kilpailuilla avainsanoilla on erittäin tärkeää, että mainoksesi on mahdollisimman tarkasti kohdistettu. Ilman tarkasti jaoteltua kampanjarakennetta mainoksista tulee helposti geneerisiä, ja ne eivät erotu edukseen kilpailijoista. Nyrkkisääntönä voidaan pitää mainosryhmien jakamista sivuston navigaation perusteella.

Mainoslaajennukset

Mainoslaajennukset tarjoavat mainokseen arvokasta lisätietoa ja tekevät mainoksen klikkaamisesta houkuttelevampaa. Mobiilikäytön lisääntyessä on myös hyvä muistaa, että mainoslaajennukset kasvattavat hakumainoksen fyysistä kokoa. Tällöin kännykän näytöllä saattaa näkyä yksi mainoslaajennuksia täyteen ladattu hakumainos, eikä kakkossijalla olevaa mainosta näy välttämättä ollenkaan. Alla listattuna muutama mainoslaajennus, jotka ovat suhteellisen helppoja lisätä mainosten yhteyteen.

Sivustolinkkilaajennuksilla saat mainoksiin lisää kokoa ja pystyt nostamaan esille muita kyseiseen mainosryhmään liittyviä alasivuja verkkopalvelustasi.

Huomiotekstilaajennukset ovat kuin sivustolinkkejä, ilman erillisiä laskeutumissivuja. Näiden avulla voit kertoa esimerkiksi ilmaisista toimituksista, tai muista vastaavista eduista, joita oma yrityksesi tarjoaa.

Puhelulaajennus on varsin hyvä keino saada suoria puhelinsoittoja mainoksista. Numero näkyy click-to-call tyyppisesti ja käyttäjä voi nimen mukaisesti suoraan puhelimella koskettaa kyseistä kohtaa ja soittaa suoraan haluamaasi numeroon. Klikkauksen kustannus on sama minkä maksaisit verkkosivuklikkauksesta.

Tarjouslaajennuksen avulla mainostaja voi erottua kilpailijan mainoksesta positiivisesti, tarjoamalla saman tuotteen tai palvelun alennettuun hintaan.

Kuten otsikkokin kertoo, tämä oli pintaraapaisu Google-mainonnan koukeroista. Tehokkaalla mainonnalla voit säästää tuhansia euroja ja parhaassa tapauksessa saada säästyneillä rahoilla huomattavasti enemmän uutta kauppaa. Mikäli koet ettei aikasi riitä perehtymään Google-mainonnan saloihin, niin ota rohkeasti yhteyttä ja selvitetään onko teidän Google mainonnassa tehostamisen varaa.

 

Kiinnostuitko?