WhitestoneWhitestone

AdWordsin tekstimainosten muuttuminen on ehkä suurin muutos Googlen 15 vuotta vanhan hakusanamainonnan historiassa.

Mikä AdWords-mainoksissa muuttui? 

Mainostajat saavat nyt mainoksiinsa kaksi 30:n merkin otsikkoa, kun aiemmin otsikko sisälsi vain yhden 25:n merkin otsikon. Kuvausrivin merkkimäärä puolestaan kasvoi kahdesta 35:n merkin rivistä yhteen 80:n merkin riviin. Google perustelee käytännön muutosta asiakkaiden palvelulla. Uudistus antaa mainostajan tarjonnasta parempaa informaatiota jo ennen klikkaamista ja sen myötä siirtymistä mainostajan verkkosivustolle.

Käytännössä muutos helpottaa mainostajan työtä. Vanhoihin merkkimääriin oli vaikeaa saada informaatiota, jota potentiaaliselle asiakkaalle oltaisiin haluttu kertoa. Google uskoo vahvasti, että uusien mainosten klikkaukset tuovat enemmän ja laadukkaampaa liikennettä mainostajan sivuille. Kuluttajalla on näin paremmat eväät arvioida mainosten osuvuutta omiin tarkoitusperiinsä, ja niin sanotut aiheettomat klikkaukset vähenevät.

Miksi mainosklikkausten määrän odotetaan nousevan? 

Googlen tekemien testausten tuloksena oli mainosten klikkausprosentin 20%:n kasvu. Aiemmin julkaistut mainoslaajennusten uudistukset osoittivat mainosten kasvattavan klikkausprosenttia 12%. Liikenteen laadun kasvusta on vielä mahdotonta tehdä arvioita, mutta tämän saa selville testaamalla.

Uusien mainosten merkkimäärät tekevät mainoksista pidempiä, joten se tulee tiputtamaan orgaanisia hakutuloksia alaspäin ja yhä enemmän pois näkyviltä. Merkkimäärien kasvu sekä rakenteellinen muutos tekevät mainoksista myös enemmän orgaanista hakua muistuttavia ja se tukee Googlen testituloksia. 

Uudistukset tulevat ennen kaikkea korostamaan laatupisteiden merkitystä, sillä muutosten myötä mainosten paikka hakutulosten yläosassa on entistä merkityksellisempää.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.