WhitestoneWhitestone

Aina silloin tällöin Google toteuttaa uudistuksia AdWords-hakukonemainontajärjestelmäänsä. Toisinaan päivityksiä ei saada Suomeen asti pienen markkina-alueen johdosta. Prosessi menee pääasiassa siten, että suurilla markkina-alueilla saatetaan testata uusia ominaisuuksia ja mikäli ne koetaan hyödyllisiksi, niitä otetaan käyttöön myös Suomessa. Yhtä kaikki, saimme nyt jotain mielenkiintoista uutta hakusanamarkkinointiin.

Käytännön hyödyntäminen ja edut

Aiemmin mahdolliset alennuskampanjat pyrittiin näyttämään potentiaalisille asiakkaille kuvallisina bannereina Display-mainonnan avulla. Tälläkin saa tuloksia aikaan, mutta potentiaalista kohderyhmää on vaikeampaa tavoittaa tehokkaasti bannerimainonnalla. Nyt tarjouskampanjoiden kohdistaminen onnistuu halutuille Google-hauille.

Käytännön esimerkki yleensä selkeyttää asiaa parhaiten. Otetaan esimerkiksi täysin fiktiivinen kodinkoneliike. Heillä on varauduttu isänpäivän sesonkiin hankkimalla iso määrä partakoneita, jotka pitäisi saada kaupaksi. He pystyvät näyttämään perusmainoksia liikkeestään esimerkiksi isänpäivälahjaideoita ja partakoneita hakeville. Uuden laajennuksen ansiosta he voivat lisätä mainokseen erillisen tarjouksen partakoneista. Mainos voisi olla jotakuinkin tällainen:

AdWords tarjouslaajennus

Tarjouslaajennus pähkinänkuoressa

Eli mitä tämä siis tarkoittaa? Lyhykäisyydessään mainostajalla on mahdollisuus kertoa tarjouksestaan haluttujen hakumainosten yhteydessä pienellä mainoslaajennuksella. Tarjouskampanjan joutuu tiivistämään melko pieneen sisältöön, mutta nämä näkyvät suhteellisen selkeästi mainoksen yhteydessä.

Laajennukset tarjoavat teemavaihtoehtoina erilaisia pyhiä vapusta jouluun ja enemmän amerikkalaisia kulutusjuhlia kuten halloween ja black friday. Kohdan voi jättää kuitenkin korvamerkitsemättä yhdellekään tietylle päivälle.

Vaihtoehtoina tarjouksille ovat rahalliset alennukset ja prosenttialennukset. Lisävaihtoehtoina ovat ”jopa"-etuliitteiset alennukset eli voit kertoa esimerkiksi koko tuoteryhmää koskevasta tarjouksesta tyyliin ”Jopa 50% alennusta kodinkoneista”.

Luonnollisesti mainostajalla on mahdollisuus määrittää alennettujen tuotteiden ryhmä, joka on täysin vapaavalintainen kohta. Mainoksen tarjouslaajennuksen voi määrittää laskeutumaan halutulle sivulle.

Vaihtoehtoisina, tarkentavina tietoina, tarjoukseen voit lisätä voimassaolopäivämäärät, sekä mahdollisen tarjouskoodin tai ”koskee tilauksia, joiden arvo on yli”-rajoitteen.

Ominaisuus on erittäin tuore ja kuten monessa muussakin asiassa, kannattaa olla ensimmäisten joukossa liikkeellä.

Lisätietoja asiaan liittyen:
Aleksi Kanerva, aleksi@whitestone.fi tai 020 741 7542

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.