WhitestoneWhitestone

Mitä todellisuudessa tapahtui?

Monen muun saman alan toimijan tavoin, Whitestone kertoi 2015 huhtikuussa Googlen hakualgoritmimuutoksesta mobiiliystävällisempään suuntaan. Mobilegeddoniksikin kutsuttu "tuomiopäivä" sai valtavat mittasuhteet yritysmaailmassa ja nyt, noin vuosi tapahtuneesta on hyvä kertoa mitä todella tapahtui.

Smashing Magazine julkaisi tutkimuksen Alexan 10 000:n suosituimman sivuston osalta muutoksen aikoihin. Appticles uusi tutkimuksen kahdeksan kuukautta uudistuksen jälkeen ja 25% tutkimuksessa mukana olleista verkkopalveluista oli tällä aikavälillä huomioinut mobiiliystävällisyyden. Responsiivinen suunnittelu oli suuri voittaja, sillä peräti 85% muutoksen tehneistä verkkopalveluista valitsi responsiivisen suunnittelun.

Miten muutos vaikutti Googlen hakutuloksiin?

Oletus oli, että muutos vaikuttaa radikaalisti ei-mobiiliystävällisten verkkopalvelujen hakukonesijoituksiin. Näin ei kuitenkaan käynyt, eikä Alexan tilastoissa näkynyt merkittäviä muutoksia sijoitusten suhteen. Mobiilin huomioineet eivät missään nimessä siis hävinneet, vaan päinvastoin. Toki sijoitukset Googlen hakukoneessa ovat erittäin tärkeitä, mutta vähintään yhtä oleellista on sivuston käyttäjien palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla. Voittajia ovat siis mobiiliystävälliset verkkopalvelut sekä niiden käyttäjät. Tämän voi käydä todentamassa analytiikassa, eli miten mobiilikäyttäjiesi käyttäytyminen verkkopalvelussasi on muuttunut mahdollisen muutoksen myötä.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Google on jo ehtinyt julkaisemaan tiedotteen uudesta mobiilipäivityksestä. Hakukonejätti siis jatkaa valitsemallaan tiellä. Älä siirrä välttämätöntä, vaan ala palvella myös mobiiliasiakkaita. Vielä ei ole liian myöhäistä.  

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.