WhitestoneWhitestone

Otsikon väittämä voi kuulostaa pelkältä olettamukselta, mutta mikäli hakukonejätti Googlen tilastoja on uskominen, niin se on täysin totta. Googlen portaali think whith Google kertoo mielestäni kovia tilastoja verkkosivustojen, ja -kauppojen latautumisajan tärkeydestä.

”neljä kymmenestä kävijästä lopettavat selailun, mikäli latausaika on suurempi kuin 3 sekuntia”

Suurin tekijä sivuston latausaikaan ovat kuvat

Olemme viime aikoina tehneet enemmissä määrin analyysejä liittyen sivustojen latausaikaan muun hakukoneoptimoinnin ohessa. Muitakin hidastavia tekijöitä tulee vastaan, mutta ylivoimaisesti suurin kehityskohde löytyy liian suurista kuvista. Lähes jokainen voi olla yhtä mieltä siitä, että hitaasti latautuvat sivut aiheuttavat kärsimättömyyttä ja esimerkiksi verkkokaupan selailu loppuu lyhyeen, mikäli jokaista sivun latutumista joutuu odottamaan ja muistin syövereistä palautuu mieleen vanhat 90-luvun modeemiajat.


”80% kertoo jättävänsä ostokset tekemättä hitaasti toimivasta verkkokaupasta”

Verkkokaupoissa konversiot eli ostotapahtumat laskevat

Googlen tarjoamat tilastot osoittavat, että konversioprosentit laskevat mitä hitaammin verkkokaupan sivut latautuvat.

”Jokainen sekunti lisää konversioprosenttia +3,5% ja +2,15% ostoskoriin lisättyjen tuotteiden määrää”

Sivuston nopeuttamiseen siis kannattaa panostaa ja kuten aiemmin mainitsin, kannattaa aloittaa kuvien pakkaamisesta. Tähän löytyy hyviä valmistyökaluja kuten esimerkiksi Optimizilla. Suosittelen kyseistä työkalua, koska sinne pystyy lataamaan useamman kuvan näppärästi ja kompressoinnin jälkeen kuvat on helppo tallentaa pakettina.

Mainostajille mobiilinopeus entistä tärkeämpää

Googlen AdWords mainostyökalu on alkanut rankaisemaan hitaista mobiilisivuista. Googlessa mainostaessa maksetaan klikkauksista jotka tulevat haluttujen avainsanojen perusteella tietylle sivulle mainosten kautta. Koko prosessi on huutokauppaa ja mainoksen sijoituksiin vaikuttavat määrätyn hintatarjouksen lisäksi mainoksen osuvuus avainsanaan, sekä sivuston laatu. Aiemmin AdWords ei ole noteerannut sivuston latausaikaa, vaan ainoastaan sisältöä. Nyt myös siis latausaika vaikuttaa mainosten sijoituksiin ja klikkausten hintaan.

Aloita optimointi jo tänään

Suosittelemme aloittamaan latausajan optimoinnin heti kuin mahdollista. Mikäli tuntuu ettei prosessiin ole itse aikaa, niin autamme teitä mielellämme. Saimme yhden verkkokauppa-asiakkaamme latausajan lähes puolitettua hyvinkin pienillä mutta tehokkailla muutoksilla. Ota siis yhteyttä ja katsotaan miten voimme parantaa teidän verkkokaupan tai -sivuston latausaikaa.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.