WhitestoneWhitestone

Kolme inspiroivaa konferenssipäivää takana ja uusia ajatuksia sekä näkökulmia takataskussa. Tämän vuoden re:publican pääteemana oli digitaalinen kulttuuri Euroopassa. Puhujina oli muun muassa YouTuben, Facebookin ja Yahoon Euroopan markkinoiden johtajia. Keskustelua käytiin esimerkiksi eri sosiaalisen median kanavien hyödyntämisestä sekä tulevaisuuden näkymistä.

Yksi pääsanomista oli, että tiedon tulee olla ajankohtaista ja siellä, missä kohdeyleisö on. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja odottavat tiedon tulevan heidän luokseen, ilman ylimääräistä etsimistä ja vaivaa. Näin ollen aktiivinen toiminta oikeassa kanavassa – oli se sitten Facebook, Twitter tai esimerkiksi YouTube – on tärkeää.

Jotta toiminta on järjestelmällistä ja koordinoitua, tulee yrityksessä olla nimetyt vastuuhenkilöt, jotka vastaavat sisällön tuottamisesta ja julkaisemisesta sosiaalisessa mediassa. Ei riitä, että uutta sisältöä luodaan silloin, kun jollakin sattuu olemaan ylimääräistä aikaa, vaan aikaa pitää varata erikseen. Näin vältytään sudenkuopalta, jossa aktiivisuus lakkaa heti alkuinnostuksen laannuttua.

Maailma muuttuu, pysy mukana muutoksessa

Jaetun tiedon muoto on muuttunut ja tulee jatkossakin muuttumaan. Facebookissa ei jaeta enää vain tekstiä ja kuvia, vaan se on kasvattanut asemaansa videoiden näyttämiskanavana ja seuraavaksi tulossa on virtuaalitodellisuus. Eri kanavat palvelevat myös eri tarkoituksia. Twitter on jo monien poliitikkojen käytössä ja konferenssissa Twitter-kokemuksistaan oli kertomassa Euroopan avaruusjärjestö, jossa johto ei aluksi täysin nähnyt Twitterin potentiaalia, mutta projektin lopussa kiitti reaaliaikaisesta ja luotettavasta tiedosta Rosetta-komeettaluotainta koskien – kiitos systemaattisen toiminnan sekä nimetyn some-tiimin.

Yritysten ja organisaatioiden pitää tehdä rohkeasti päätöksiä ja olla valmiita kokeilemaan uutta. Maailma muuttuu yhä nopeammin, eivätkä vanhat keinot välttämättä päde enää huomenna, saati vuoden päästä. Jos sinä et ole siellä, missä asiakkaasi ovat, joku muu varmasti on.

Rohkeutta sosiaalisessa mediassa toimimiseen – toimialasta riippumatta. 

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.