Louhoksen partakarvamäärä triplaantui – esittelyssä Heimopäällikkö J-P

Suorastaan röyhkeän massiivinen, viikinkiaikaista tyylikkyyttä huokuva parta astui Louhoksen Turun toimiston karmeista sisään marraskuussa. Sitä mukanaan kantava mainio mies on nimeltään Juha-Pekka Heimo, kavereiden kesken J-P.

Louhokselle tuli tarve uudelle myyjälle, kun myyntipuolella vaikuttanut Kettusen Sami hyppäsi yrittäjyyden rattaiden vietäväksi. Paikkaajaa ei tarvinnut kissojen ja Sepon, Matin tai Tepon kanssa etsiä, sillä toimitusjohtaja Iiro Junnila oli hennatatuoinut J-P Heimon nimen korvan taakse muistiin jo aiemmin.

J-P osallistui alkuvuodesta Saranen Consultingin Digital Growth Academy -koulutukseen, jossa osana vetäjistä toimi Louhoksen markkinoinnin ammattilaisia. Timanttisten digimarkkinoinnin oppien lisäksi muistiin jäi positiivinen mielikuva Louhoksen tavasta tehdä töitä.

”Niinpä kun tuli tilanne, jossa piti etsiä uutta suuntaa, soitin Iirolle, kehuin saatua koulutusta ja kyselin Louhoksen tilannetta. Iiro sanoi, ettei juuri nyt ole rekrytointeja päällä, mutta eiköhän me sinulle vielä jotain hommia keksitä. Ja nyt muutamaa mutkaa myöhemmin ollaan täällä!” J-P iloitsee.

Myyntioppeja kerätty varastoon jo 15 vuoden ajan

Raisiossa asuva (jätetään raisiolaisvitsit meille epätyypillisesti pois) J-P on kerännyt myynnin kannuksia jo 15 vuoden ajan, joista pitkän pätkän pienvarastointialalla. Hän toimi aikaisemmassa elämässään muun muassa Kuljetusliike M & M Niemen myyntijohtajana.

Siellä hänen merkittävimpänä projektina oli perustaa yritykselle Varastohotelli. Tuossa pestissä kertyi oppeja liiketoiminnan tekemisestä vähintään kuorma-autollisen verran.

”Kun minut palkattiin, oli edessäni tyhjä varastohalli. Silloinen toimari antoi vapaat kädet perustaa heille pienvarastoliiketoiminta, M&M Varastohotelli. Siinä tavallaan pääsi leikkimään yrittäjää toisen rahoilla”, J-P naurahtaa.

”Kaiken muun ohessa tein Varastohotellille Google- ja somemainontaa. Siitä tuli ikään kuin hauska peli: aloitin työpäivät katsomalla analytiikkatiedot ja siitä pystyi hieman ennustamaan päivän asiakaskontaktien määrää. Siitä leimahti kiinnostus digitaalista markkinointia kohtaan. Sen konkreettisen hyödyn näkeminen oli mahtavaa.”

Kun pienvarasto täyttyi asiakkaista ennätysajassa, suunnitteli J-P vielä liiketoiminnalle laajennuksen. Tämän jälkeen hän koki, että oli oikea aika etsiä uusia haasteita ja kartuttaa omaa osaamista. Mielessä oli miellyttävät kokemukset liiketoiminnan perustamisesta, kanssakäymisestä eri alojen yrittäjien kanssa ja kaikkeen siihen liittyvästä, eritoten digitaalisesta markkinoinnista.

Siksi seuraavan, ennen pitkää Louhokselle vieneen tien valinta oli helppo.

Kuka pelkää myyntimiestä?

Kuten tekstin alkupuolella kävi ilmi, syvensi J-P digitaalisen markkinoinnin osaamistaan Sarasen koulutuksessa. Oppejaan hän on jo päässyt ennen Louhokselle tuloaan hyödyntämään Google-mainonnan parissa toisessa yrityksessä. Se oli hänen toiveensakin, sillä ennen kuin hän alkaisi myymään digimarkkinoinnin palveluita, hän halusi päästä kurkkaamaan konepellin alle – eli oppimaan lisää siitä, mitä hän tulisi myymään.

Jotkut pelkäävät pimeää, jotkut korkeita paikkoja. Mutta onko mitään pelottavampaa kuin myyntimies tai -nainen? Herranjumala, sehän yrittää myydä minulle jotain!

Vaihtaessaan myyntihousut Google-asiantuntijan pöksyihin, huomasi J-P konkreettisesti, miten eri tavalla häneen suhtauduttiin, vaikka palavereissa myyntityötä tuli tehtyä siinäkin roolissa.

”Oli kiva päästä osallistumaan palavereihin teknisen asiantuntijan roolissa. Purin sitä dataa, mitä asiakkaalle oli kertynyt ja esitin omat mielipiteeni jatkosta. Huomasin, että asiakkaat kuuntelevat minua ihan eri tavalla kuin jos olisin kertonut niitä myyjänä.”

”Ehkä minussa on sellaista vanhan liiton miestä siinä mielessä, että pidän kaupanteosta kasvotusten ja olen tottunut siihen. Olen huomannut, että siinä voi kartoittaa asiakkaan tarpeet paremmin sekä myös perustella sen, mitä he tarvitsevat.”

@Partamalli

J-P on jo lyhyessä ajassa osoittanut olevansa innokas oppimaan uutta. Uuteen työpaikkaan mennessä on luonnollista, että kuherruskuukausien jälkeen innostuneisuus hieman karisee, mutta J-P vaikuttaa kaverilta, joka tekee asiassa poikkeuksen.

”Olen luonteen puolesta ehkä hieman malttamatonkin oppimaan”, J-P sanoo ja asia on helppo uskoa.

Vapaa-ajallaan J-P harrastaa liikuntaa monipuolisesti aina kuntosalilla raudan kesyttämisestä joogaan ja pyöräilyyn. Myös Villa Järvelän avantouinti- ja saunomiskeskus tulee talven aikana tutuksi. Lisäksi hiilellä piirtäminen ja kirjojen lukeminen ovat mieleistä puuhaa.

Ehkä se omalaatuisin harrastus liittyy kuitenkin tuohon jo paljon puhuttuun partaan. Hän on nimittäin Instagram-nimimerkkinsä mukaisesti partamalli.

”Pääsin puolivahingossa harrastuksen ääreen. Minulla on kaveri, joka harrastaa valokuvausta ja hänen tyttöystävänsä mallausta. He tarvitsivat yhteen valokuvaustapahtumaan miesmallin, jolla mieluiten olisi parta. Kaveri soitti minulle ja ehdotti tällaista. Minähän sitten menin ja se oli älyttömän hauska tapahtuma. Siellä oli ammattilais- ja harrastekuvaajia, koitettiin eri kuvakulmia, oli vähän erilaisia rooleja ja kaikkea sellaista. Ajattelin, että tätähän voisi enemmänkin harrastaa.”

Nyt J-P käy harrastuksen tiimoilta erilaisissa tapaamisissa ja tapahtumissa. Lisäksi kuvaajilla ja malleilla on sosiaalisessa mediassa yhteisö, jossa he kokoontuvat yleensä kerran kuukaudessa yhteen erilaisten teemojen mukaisesti. Onpa J-P:n partakuvalla jopa kisailtu Photographic society of American muotokuvakilpailussa, johon suomalaisille ovet eivät helposti avaudu!

On helppo kuvitella, että kaduilla ja kuppiloissa tulee ”Kato äijäl on aika nätti parta!” -tyyppisiä kommentteja. J-P kun tuskin ilman niitä itse huomaisikaan moista.

”Kyllä niitä aina silloin tällöin tulee. Paljon myös kysytään, että värjäänkö minä nämä viikset. En värjää, vaan ne alkoivat yhtäkkiä vaalenemaan. Se on varmaan jotain, mitä Raision vesijohtovedessä on”, J-P murjaisee.

No saatiin sinne vähän Raisio-huumoria kuitenkin mukaan.

Kiinnostuitko?