WhitestoneWhitestone

Yksikään yrittäjä tai markkinoinnista vastaava henkilö on tuskin voinut olla kuulematta Google-mainonnasta tai hakukoneoptimoinnista. Kyseessä ovat nykypäivän tärkeimmät ja tehokkaimmat verkkomarkkinoinnin ja ylipäätään markkinoinnin muodot. Mihin perustan tämän väittämän? Googlen markkinaosuuteen ja IAB:n tutkimukseen.

Ensin lyhyt kertaus:

Google-hakusanamainonnan avulla saat mainoksesi näkymään Googlen hakutulosten mainospaikoilla ja Googlen mainosverkostossa.

Hakukoneoptimoinnissa taas verkkosivujen teksti- ja tekninen sisältö muokataan hakukoneystävälliseksi. Tämä tarkoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi sitä, että optimoinnin jälkeen verkkosivusto näkyy paremmin esimerkiksi Google-hakujen yhteydessä.

Olen törmännyt työssäni useisiin eri tahoihin, jotka suhtautuvat skeptisesti hakukonemainontaan. Suurimpana syynä tähän uskon olevan ns. massapuhelinmyyntitarjonnan vähintäänkin kyseenalaisen tavan toteuttaa AdWords-mainontaa asiakkailleen. Tarkoitan tällä toimintamallia, jossa asiakas ostaa x-määrän klikkauksia. Perinteisissä medioissa tämä on ymmärrettävää: meillä on x-määrä lukijoita, katsojia jne…

Verkkokampanjoita pystytään kuitenkin analysoimaan. Klikkausten jälkeistä toimintaa voidaan seurata ja sen avulla ohjata kampanjaa mahdollisimman tehokkaaksi. Asiakkaan ei tarvitse maksaa turhista klikkauksista ja tulokset optimoidaan kustannusten perusteella.

Yhdistelemällä paras tulos

Hakukoneoptimointi ja -mainonta kulkevat mielestäni käsi kädessä ja parhaimmillaan tukevat toisiaan. Ihmisten käyttäytymistä hakukoneiden (Googlen) tuloksissa on analysoitu paljon. Tulokset ovat olleet sen mukaisia, että yksinään mainosnäkyvyys tai orgaanisessa haussa näkyminen eivät riitä, vaan näiden sekoitus tuottaa yleensä parhaan tuloksen. 

”89%:a hakukonemainonnan synnyttämästä liikenteestä ei voida korvata orgaanisilla klikkauksilla. Eli jos mainokset eivät pyöri, Googlen perinteinen haku kattaa ainoastaan 11% 'menetetyistä klikkauksista'." (Google Research).

Mainittakoon vielä, että Google Analytics ei enää tarjoa avainsana- ja hakutermikohtaisia raportteja verkkosivuille tulevasta orgaanisesta liikenteestä, kun taas AdWordsin kautta vastaavat raportit ovat saatavilla. Uskon, että tämän tarkoituksena on puhtaasti ohjata yrityksiä hakukonemainonnan suuntaan.

Kokeilkaa rohkeasti, aloittakaa pienillä panostuksilla ja kasvattakaa budjettia sekä panostuksia tuottavuus edellä.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.