WhitestoneWhitestone

Suurimmat yritykset ovat jo muutamia vuosia panostaneet markkinoinnin automaatioon. Jopa 25 % Yhdysvaltojen suurimmista yrityksistä ilmoittaa käyttävänsä markkinoinnin automaatiota (ClickZ, Fortune 500 B2B Adoption of Marketing Tools study).

Automaation ensiaskeleet eivät kuitenkaan ole monimutkaisia tai kalliita, vaan ne ovat kaikkien toimijoiden otettavissa. Verkkosivuilla ja verkkokaupassa tapahtuvaa markkinoinnin automaatiota ovat esimerkiksi:

  • ”Welcome” – uusi asiakas rekisteröityy tai tilaa uutiskirjeen.
  • ”We miss you” – asiakkaalle, joka ei ole kirjautunut pitkään aikaan.
  • ”Abandoned cart” – asiakkaalle, joka lisäsi tuotteen koriin, mutta ei vienyt tilausta loppuun.
  • ”Back in stock” – asiakas on pyytänyt ilmoittamaan, kun tuotetta on taas saatavilla.
  • ”Event reminder” – muistutus tulevasta tapahtumasta, kuten esimerkiksi juhlapäivät.

Miksi markkinoinnin automaatio sitten on niin tärkeää?

Jälkimarkkinointiprosessit ovat usein tarkkaan mietittyjä. Ongelmana onkin prosessien toteutus ja tuon ongelman takaa löytyy ihminen. Rutiineiksi muuttuvat asiat jäävät usein muiden, ”tärkeämpien” ja kiireellisempien asioiden jalkoihin. Automatisoiduissa prosesseissa tätä ongelmaa ei ole.

Toisaalta reagointinopeus ja ajankohdan valinta ovat automaatiossa parempaa kuin ihmisen suorittamassa manuaaliprosessissa. Ei ole merkityksetöntä lähestytäänkö tuotetta kohtaan kiinnostusta osoittanutta ostajaa juuri sillä hetkellä, kun tuote tulee tarjoukseen, vai silloin, kun kiireellisemmät asiat on hoidettu.

Todisteena jälleen hieman tutkimustuloksia. Peräti 79 % parhaiten tuottavista yrityksistä käyttää markkinoinnin automaatiota (Gleanster, Q3 2013 Marketing Automation Benchmark). Tämän lisäksi jopa 63 % yrityksistä, jotka kasvavat kilpailijoitaan nopeammin, käyttävät markkinoinnin automaatiota (Lenskold Group, 2013 Lead  Generation Marketing Effectiveness Study).

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.