WhitestoneWhitestone

Aloin pohtimaan syvemmin meta-kuvausten merkitystä käydessäni läpi omien verkkosivujemme raporttia analytiikkatyökalun avulla. Olen aiemmin ajatellut meta-kuvausten merkityksen lähes olemattomaksi ja sivuuttanut nämä lähes täysin keskustellessa hakukoneoptimoinnista. Aloin etsimään asiaan liittyviä analytiikkayritysten kirjoituksia verkossa ja sain huomattavan määrän uutta näkökulmaa, jopa niin huomattavan että päätin kirjoittaa aiheesta.

Mitä meta-kuvaukset ovat?

Lyhyesti ja mahdollisimman helposti selitettynä, meta-kuvaus on sivukohtainen tesktinpätkä, joka näkyy orgaanisten hakutulosten yhteydessä, sivun otsikon alapuolella.

Kuvausten suositeltu merkkimäärä on 155-160. Tutustuessani aiheeseen opin, että todellisuudessa merkkirajoitus perustuu pikselimääriin, mutta tuo suositus on siitä huolimatta erittäin hyvä nyrkkisääntö.

Miksi meta-kuvauksilla on merkitystä?

Meta-kuvauksella ei ole ollut merkitystä hakukoneiden sijoituksissa vuosiin, mutta ne saattavat olla ensimmäinen sisältö, jonka potentiaalinen asiakas lukee yritykseesi liittyen. Tällä uskon taas olevan merkitystä. Vielä viikko sitten olisin sanonut, ettei näihin kannata panostaa ja ne voi sitten viimeisenä asiana laittaa kuntoon, jos aikaa riittää. Ajatukseni kuitenkin muuttuivat ja nyt nostaisin meta-kuvaukset samalle prioriteettilistalle kuin muutkin hakukoneoptimointitoimet.

Asiaa kannattaa lähestyä copy writerin näkökulmasta. Meta-kuvaus on mahdollisuutesi vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan päätökseen klikata itsensä juuri sinun verkkosivuillesi tai verkkokauppaasi. Näiden päivittäminen on todella helppoa, eikä vaadi koodausosaamista ollenkaan.

Mitä minun kannattaa nyt tehdä?

Ensimmäinen askel on selvittää, löytyykö sivustoltasi meta-kuvauksia. Tähän on olemassa työkaluja, jotka näyttävät, millaiselta Google hakusi näyttävät. Tässä niistä yksi. Omiin meta-kuvauksiin voi käydä tutustumassa myös julkaisujärjestelmässä. Whitestonen wManagessa nämä löytyvät sivun asetuksista.

Mikäli sivustollasi ei ole meta-kuvauksia, niin ei tarvitse panikoida. Hakukoneet poimivat automaattisesti meta-kuvaukset sivuston sisällöstä. Ne eivät kuitenkaan aina ole parhaita mahdollisia ja mikäli haluat vaikuttaa näihin mikrosisältöihin, suosittelen varaamaan hieman aikaa ja tekemään niistä puhuttelevammat ja kyseessä olevaa sivua hyvin kuvaavat. Laita kuntoon vähintään tärkeimpien sivujesi kuvaukset.

Miten kannattaa toimia, jos minulla on tuhansia sivuja?

Kysymys on relevantti esimerkiksi verkkokauppojen suhteen. Kiitos erittäin hyvien artikkelien, löysin ongelmaan muutaman varsin käytännöllisen ratkaisun.

Ratkaisu 1.

Luo ensin riittävän geneerinen sisältö, johon voit manuaalisesti päivittää ainoastaan tiettyä sivua koskevan aiheen. Hypoteettinen esimerkki:
”Suomen suurin elektroniikan verkkokauppa. Tutustu lisää tuote. Aina ilmaiset toimitukset!”
Tällä tavalla voit kopioida tekstin meta-kuvaus kenttään ja täyttää muuttuvat kohdat. Näin yksinkertaisella tavalla luot tarkasti aiheeseen liittyvän kuvaustekstin, jossa voit kertoa jostain kilpailuetuun liittyvästä asiasta.

Ratkaisu 2.

Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, niin jätä meta-kuvauskenttä tyhjäksi. Suosittelen käyttämään mieluummin hakukoneiden automaattisesti sisällöstä poimittua kuvausta kuin duplikaattisisältöä joka sivun meta-kuvauksessa. Tämä vaihtoehto on toissijainen, mikäli aikaa ei juuri sillä hetkellä ole riittävästi.

Kuvausten tekeminen saattaa tuntua työläältä ja tylsältä hommalta, mutta kyse on ainoastaan laiskuudesta. Allekirjoittanut nostaa käden pystyyn virheen merkiksi!

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.