WhitestoneWhitestone

Me kutsumme näitä yleensä nimellä verkkosivut, mutta menköön nyt tällä kertaa kotisivu-termillä, kun hakukoneet ja niiden käyttäjät määräävät nykypäivänä tahdin. Joissain tapauksissa Google-mainosten otsikoihinkin kannattaisi viljellä yhdyssanavirheitä – tähän emme kuitenkaan ole ainakaan vielä sortuneet.

Sitten asiaan. Tilastokeskuksen vuoden 2013 Työolotutkimuksen mukaan ihmiset viihtyvät samassa työssä keskimäärin 10 vuotta. 10 vuoden aikana esimerkiksi toimitusjohtaja tai markkinointijohtaja saattaa olla osallisena vain yhdessä tai kahdessa kotisivuprojektissa. Tällöin emme voi olettaa heidän tuntevan kaikkia alan koukeroita ja muita uudistukseen liittyviä asioita. Kotisivuja tehdessä suosittelemme vahvasti kuuntelemaan myös tekijäpuolen näkemyksiä, joilla on kokemusta sadoista, ellei tuhansista kotisivutoteutuksista. He ovat todennäköisimmin paremmin perillä siitä, miten hyvät kotisivut rakentuvat. Ostajan kannattaakin kertoa tarpeensa ja mahdolliset ongelmansa nykytilassa, jonka pohjalta tekijä pystyy ratkaisemaan ongelmat ja täyttämään tarpeet parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla tavalla sinäkin tunnet oman liiketoiminta-alueesi varmasti meitä (kotisivujen tekijöitä) paremmin.

Miten ostan kotisivut

Kotisivujen uudistusta tai uusia kotisivuja hankkiessa, kysy itseltäsi mitä tarvitset kotisivuilta ja mikä niiden tarkoitus on. Tarpeiden kautta pystymme tarjoamaan parhaan mahdollisen ratkaisun juuri sinulle. Yleisesti ottaen sivujen halutaan olevan ulkoasultaan tyylikkäät ja niiden pitää toimia hyvin myös mobiililaitteilla. Usein kuitenkin törmää tilanteisiin, jossa unohdetaan se tärkein asia eli sivun funktio. Väitän että 90% haluaa kotisivuilleen potentiaalisia uusia asiakkaita. Vaikka kotisivut olisivat tyylikkäät ja pelaisivat mobiililaitteilla saumattomasti, se ei automaattisesti tarkoita, että sinne saadaan kävijöitä, tai että ne ovat teknisesti edes välttävät. Hakukoneystävällisyys ja sivuston markkinointi on äärimmäisen merkittävä osa kokonaisuutta. Yleensä tämä on klassinen tilanne, jossa aletaan ehkä hieman virheellisesti säästämään. Jokainen pystyy itse tekemään kotisivut valmispohjilla ja saa niistä jopa ihan siistin näköiset. Valitettavasti se halvin vaihtoehto harvemmin on paras, tai edes hyvä. Älä siis osta Ferraria Ladan moottorilla!

Ymmärrämme budjetin joskus rajaavan mahdollisuuksia. Näissä tilanteissa pystymme joustamaan tarjoamalla riittävän toimivat, vaikkakin hieman pelkistetyt kotisivut. Kotisivuprojekti ei tarkoita, että kun se kerran on valmis, niin se on sitten siinä. Jatkokehitysmahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat ja pystymme tuomaan kotisivujen päälle vaikka verkkokaupan, mikäli liiketoimintaa siihen suuntaan kehittyy.

Mistä kotisivujen hinta sitten koostuu?

Kotisivujen hinnoittelun voi käytännössä jakaa kolmeen osaan. Suunnittelu ja pohjatyö, sivuston toteutus eli koodaaminen ja julkaisu sekä ylläpito.

Kotisivun suunnittelu

Hinnoittelumallit voivat olla hyvinkin erilaisia palveluntarjoajan mukaan. Meillä lähtökohtaisesti ajatusmallina on rakentaa toiveiden ja tavoitteiden mukaan teknisesti laadukkaat ja uniikit kotisivut. Emme käytä valmispohjia, suunnittelemme sivuston aina asiakaskohtaisesti ja teemme taustatyön aiemman sivuston toimivuudesta. Tämä malli hieman nostaa kustannuksia verrattuna halpissivuihin, mutta investointi kantaa myös tulevaisuuteen.

Kotisivujen toteutus

Koodaustyön tekeminen ja laadukkuus on yksi merkittävä tekijä hinnoittelussa. Sen sijaan että drag-and -drop menetelmällä siirrellään elementtejä, me koodaamme sivustot sanan varsinaisessa merkityksessä. Tällä saavutetaan tiettyjä etuja sivuston latausnopeudessa ja sivusto saadaan tehtyä hakukoneille helpommin luettavammaksi. Koodaamisessa yksinkertainen ja tiivistetty on kaunista.
Pienestä sisäisestä nörttisyydestämme kertoo sähköpostiviestin allekirjoituksista syntynyt sisäinen taistelu, kun nekin haluttiin koodata editorin käyttämisen sijaan.

Kotisivujen ylläpito ja julkaisu

Kun saat tarjouksen kotisivuista, katso huolella mitä ylläpito sisältää ja onko julkaisua huomioitu erikseen. Ylläpitohinnoittelussa on paljon eroja ja ne perustuvat usein palvelun kattavuuteen. Kuten muissakin kotisivuprojektin vaiheissa, olemme tässäkin panostaneet laatuun. Ylläpitopalvelumme on hyvin kattava ja otamme vastuun sivuston tietoturvapäivityksistä, varmuuskopioinneista, Webhostingista, 24h palvelintuesta ja puhelintuesta normaaleina työaikoina. Kattava ylläpitopalvelu on eräänlainen vakuutus siitä, että kotisivusi toimii ja asiakkaan ei tarvitse itse murehtia asioista. Me hoidamme esimerkiksi domainin uusimisen ja yhteydenpidon palvelinylläpitäjään ongelmatilanteissa.

Julkaisuun liittyen varmista aina yksi asia: 301-ohjaukset, eli uudelleenohjaukset. Tämä koskee tilanteita, jossa uuden sivuston URL:iin tehdään muutoksia. Ohjausten ollessa aktiivisia, pääsevät asiakkaat heti siirron jälkeen vanhan sivuston linkeistä uuden sivuston versioon. Nämä ohjaukset tehdään uuden sivuston puolella. Google toki indeksoi uuden sivuston siirron jälkeen, mutta siinä saattaa kestää päiviä, joskus viikkoja. Tästä syystä ainakin Google hakutulosten suosituimmat linkit kannattaa ohjata uuden kotisivun vastaaviin sivuihin ennen julkaisua.

Yhteenveto

Kotisivujen ostaminen voi olla haastavaa, sillä se ei ole kosketeltava tuote, vaan abstrakti mielikuva, miltä sivusto tulee näyttämään. Kotisivu on siis paljon muutakin kuin fontti, kuvat ja värit. Tähän kun vielä lisätään It-alan monimutkaisuus, pelkkä kotisivuprojekti saattaa olla ostajalle jopa stressaava kokemus. Siksi uskonkin, että luottamus on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein asia, jonka pitäisi vallita ostajan ja toimittajan välillä. Valitse siis kumppanisi huolella.

Tutustu kotisivuratkaisuihimme tai ota yhteyttä!

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.