WhitestoneWhitestone

Mainokset ovat varmasti yksi tyypillisimmistä tavoista rikkoa käyttökokemus web-palvelussa. Tutkimusten mukaan yli 2/3 netin käyttäjistä ovat kiinnostuneita asentamaan ad-blockerin käyttämäänsä selaimeen. Tämän lisäksi nyt myös esimerkiksi Googlen Chrome-selain estää osan mainoksista automaattisesti.

Googlen toimet pohjautuvat tutkimuksiin Coalition for Better Ads -ryhmän (https://www.betterads.org/) kanssa, jossa siis myös Google on osallisena. Tutkimuksen tarkoituksena on pähkinän kuoressa auttaa suunnittelemaan parempia mainoskokemuksia käyttäjille. Tämän lisäksi ryhmä myös pyrkii luomaan yleisiä linjauksia mainosten suunnitteluun.

Tutkimuksen pohjalta Googlen Chrome-selain asettaa automaattisesti mustalle listalle tietyn tyyppisiä mainoksia, jotka on todettu eniten käyttökokemusta rikkovaksi. Näistä neljä on desktop-koon mainoksia ja kahdeksan mobiilikoon mainoksia.

Pahimmat rikkomukset, jotka aiheuttavat joutumisen mustalle listalle ovat tässä:

Desktop-koko

- Pop-up mainokset

- Auto-Play videomainokset äänellä

- Ennen sisältöä tulevat mainokset aikaviiveellä (countdown)

- Suuret “sticky” -mainokset (koko yli 30% näyttöalasta)

Mobiilikoko

- Pop-up mainokset

- Ennen sisältöä tulevat mainokset aikaviiveellä (countdown) tai ilman

- Suuret mainokset (koko yli 30% näyttöalasta)

- Vilkkuvat animoidut mainokset

- Auto-Play videomainokset äänellä

- Sisällön lomassa tulevat mainokset aikaviiveellä (countdown)

- Koko näytön yli-scrollattavat mainokset

- Suuret “sticky” -mainokset (koko yli 30% näyttöalasta)

Voit lukea eri mainostyypeistä lisää täältä: https://www.betterads.org/standards/

Mikäli siis edelleen haluat mainoksia sivuillesi, muista ainakin välttää näitä sudenkuoppia ellet halua joutua Chromen mustalle listalle.

Miksi Google haluaa rajoittaa mainoksia?

Googlen tarkoitusperät ovat varmasti jaettavissa kahteen kategoriaan. Ensisijaisesti Google pyrkii viemään Display-verkkomainontaa enemmän käyttäjää palvelevaan suuntaan. Mainosten ei haluta häiritsevän sivustojen tai mobiilin käyttökokemusta, vaan niiden tehtävä on tuoda käyttäjäkohtaisesti relevantteja mainoksia, jotka ovat ulkoasultaan ja toiminnallisuuksiltaan selkeitä. Mainosverkoston ja siihen liittyvän tiedon keräämisen on tarkoitus palvella käyttäjiä ja esittää palveluita ja tuotteita, jotka ovat kullekin käyttäjälle ajankohtaisia.

Toinen puoli on Googlen oman asian edistämistä. Googlen Display-verkosto on valtava ja he luonnollisesti haluavat mainostajien käyttävän heidän verkostoaan. Positiivisena asiana voidaan tässä pitää suuren mainosverkoston tuomaa tilastollista dataa. Google jos joku tietää, mitä internetin käyttäjät verkossa tekevät, miten suhtautuvat mainontaan ja miten he klikkaavat erilaisia mainoksia.

Miksi Google mainosverkko on sitten ”parempi”?

Mainittakoon, että itse kuulun siihen porukkaan, jota mainokset eivät häiritse. Oikeastaan haluan nähdä mainoksia varsinkin silloin, kun olen tekemässä hankintoja. Otetaan esimerkiksi remontointi. Käyttäjänä jaksoin selata muutamien toimijoiden sivuja kylpyhuoneremonttiin liittyen, oli kyseessä sitten peili tai laatoitus. Google pystyi profiloimaan minut potentiaaliseksi ostajaksi tämänkaltaisiin tuotteisiin liittyen. Koin positiiviseksi sen, että minulle alkoi näkyä mainoksia kylpyhuonelaatoista, vessanpöntöistä ym. lueskellessani jotain aivan muuta sisältöä. Mainosverkoston ansiosta sain huomattavasti laajemman kuvan eri yritysten hintatasosta ja mahdollisista meneillään olevista kampanjoista. Display-mainokset siis ohjasivat ostopäätöstäni ja uskon myös säästäneeni satoja euroja.

Googlen mainosverkon etu tulee esiin datan määrässä. Siinä missä muut mainostajat tietävät verkkokäyttäytymisestämme vain kyseisen palvelun osalta, tietää Google lähes kaiken. Toinen tärkeä asia, joka kannattaa nostaa esille Googlessa, on sen laadunvalvonta. Mainokset menevät aina tarkastuksen läpi ja näin ollen mainosten sisältö pysyy asiallisena, relevanttina, eikä esim. vaaraa haittaohjelmia sisältäville sivuille päätymisestä ole.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.