WhitestoneWhitestone

Populaarikulttuurista on varmasti monille tuttu punainen puhelin: valtionpäämiesten kuuma linja, jonka avulla pidettiin yhteyttä eritoten kylmää sotaa fiktiivisesti käsittelevissä elokuvissa. Useammassakin Bond-elokuvassa Britannian pääministerillä oli suora yhteys Kremliin ja yhdessä henkilökohtaisessa suosikkielokuvassani, Tohtori Outolempieli: kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia, Yhdysvaltojen tilannehuoneessa oli puhelinyhteys Neuvostoliiton päämieheen. Vaikka jälkimmäisenä mainittu elokuva onkin mustavalkoinen, niin ainakin kuvittelin puhelimen selvästi punaiseksi.

Miten tämä pohjustus liittyy millään tavalla meihin?

Meillä todella on ajan patinoima punainen vanha Nokialainen, jota kutsumme punaiseksi luuriksi. Yhteys on tarkoitettu ainoastaan meidän ja asiakkaidemme välille. Vaikka viittaus kylmään sotaan on hyvinkin raflaava ja liioiteltu tässä kontekstissa, on joka tapauksessa tietoliikennealalla palveluissa joskus katkoksia tai muita ongelmia. Joskus jopa minikriisejä. Toisinaan jonkun päivityksen ajo ei ole onnistunut tai palvelimissa on teknisiä ongelmia.

Punaisesta luuristamme huolehtiminen ja sen soidessa siihen vastaaminen on kunniatehtävä, joka vaatii rautaisia hermoja ja valtavan määrän osaamista.

Mitä vähemmän puhelin soi, sen parempi

Punainen luuri soi harvoin ja meillä siihen vastaamaan on valikoitunut ylläpidosta vastaava Sami. Mikään ei kuitenkaan ole yhtä kuumottavaa, kuin Samin lounasaika, jolloin hän valitsee ”uhrinsa” ja tuo luurin muiden vastuulle. Taustatoimintamme tähtää kuitenkin punaisen luurimme mahdollisimman vähäiseen käyttöön ja nopea reagointi mahdollisiin ongelmiin on ainoastaan varasuunnitelma. Antaa Samin itse kertoa miksi ongelmatilanteet ovat harvinaisia ja miten niihin on varauduttu.

Ylläpidon tehtävä on ennaltaehkäistä ongelmia

Puhuessa ongelmantilanteisiin valmistautumisesta, voi tuoda esiin monta eri lähestymistapaa. Palvelimien resurssien ja tilanteiden monitorointi on näistä reaaliaikaisin tapa, joka pystyy antamaan meille varoituksia alkavista ongelmista tai mahdollisesta suuremmasta vikatilanteesta. Tiettyjen prosessien automaatio ja niistä luotujen raporttien läpikäynti on myös osa ongelmia ehkäisevää rutiinia.

Verkkopalveluiden ylläpidossa erittäin tärkeässä osassa on myös tietoisuus käytettyjen ratkaisujen päivityksistä ja muutoksista. Yleisesti ottaen suurimmat aikaa vievät ongelmatilanteet aiheutuvat jonkinlaisesta turva-aukosta tai versiopäivityksestä, joka voi olla ristiriidassa käytössä olevan ratkaisun kanssa. Lukemalla alan uutislähteitä ja pitämällä itsensä ”loopissa” uusimpien trendien ja muutosten kanssa, auttaa itseään olemaan valmiina ja informoituna ongelmatilanteiden tullessa vastaan.

Kommunikaatio on tärkeää

Projektien aikana ylläpito on mukana koko prosessissa vaikkakin enemmän näkyvillä vain tietyissä osissa. Punaisen luurin hiljaisuutta pitää suurin osin yllä kollegoiden sekä asiakkaiden kanssa kommunikointi. Whitestonen tapa tehdä projekteja erittäin asiakaslähtöisesti auttaa pitämään mahdolliset tukipuhelimeen tulevat kysymykset pienissä määrissä. Ongelmatilanteissa yritetään aina tilanteen mukaan informoida talon sisällä mahdollisimman laajasti, jotta tieto saadaan myös eteenpäin asiakkaille. Tieto siitä, että työkavereiden taitoihin ja kommunikaatioon pystyy luottamaan mikä ikinä tilanne onkin, auttaa itseään keskittymään selvittelyyn ja sankaroinnin yrittämiseen.  

Ylläpidon työ on tosiaan ennaltaehkäistä ongelmia, mutta kommunikaatio välttämättömien ongelmatilanteiden kohdalla auttaa suuresti selvityksessä sekä antaa tilaa ylläpidolle keskittyä itse ongelmaan.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.