WhitestoneWhitestone

Responsiivisuudella tarkoitetaan verkkosivujen mukautumista käyttäjän päätelaitteen kokoon. Responsiiviselle verkkosivustolle toteutetaan yksi sisältö, joka tarjoillaan katsojan näytön muodosta ja koosta riippuen eri muotoisena. Tavoitteena on helppo käyttö, oleellisen sisällön nopea löytyminen sekä navigoitavuus.

Responsiivisuus oli vuonna 2012 vielä uutta ja ihmeellistä. Nyt vuonna 2014 verkkopalvelun tuottaminen ilman responsiivisuutta on poikkeus, jolle pitää löytyä hyvät perustelut. Kun responsiivisuus pyyhkäisi verkkopalveluiden yli, menivät pesuveden mukana erilliset mobiililaitteille suunnitellut sivustot. Muutos oli nopeaa etenkin, kun huomioidaan, että oli ehtinyt jo syntyä mobiilisivustojen tekemiseen erikoistuneita palveluntarjoajia.

Vuodenvaihteessa on jälleen saatavissa erilaisia tilastoja mobiilikäytön voittokulusta, mutta otetaan pikainen katsaus siihen, mitä 12 kuukaudessa on tapahtunut (StatCounter). Tietokonekäytön osuus verkkosivuston selauksessa on tippunut lähes 22 prosenttiyksikköä. Samaan aikaan matkapuhelinkäytön osuus on noussut 18 prosenttia ja loput siirtymästä on mennyt tablettikäytölle.

Responsiivisuus verkkokaupassa

Yhä useampi käyttää tuotteiden ja palveluiden hakemiseen useampaa päätelaitetta. Responsiivinen verkkosivusto osaakin tarjota hakuprosessin eri vaiheissa järkevästi navigoitavan ja selkeän sisällön.

Maksuoperaattorit ovat vielä kohtuullisen tuore osa verkkokaupankäyntiä ja kesti hetken, ennen kuin mobiiliostaminen saatiin toimimaan järkevästi. Pankkien omat järjestelmät ovat vieläkin maksamisen kankein osuus ja hieman jarruna mobiiliostamisen käytettävyyden osalta.

Mobiiliostamisen esteet on siis kuitenkin saatu raivattua ja responsiivisuus on olennainen osa myös verkkokauppoja.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.