WhitestoneWhitestone

Mediassa on aktiivisesti puitu suomalaisten verkkokauppojen vähäistä kansainvälistymistä. Keskustelu asiasta onkin ehdottoman tarpeellista. Takavuosien ajatus siitä, että Suomesta voidaan myydä vain saunavihtoja tai kukkakuvioisia leninkejä on onneksi jo unohdettu.

Kuitenkin edelleen arastellaan verkkokaupan kansainvälistämistä. Googlen OC&C:llä teettämän selvityksen mukaan pohjoismaisista verkkokaupoista 62 prosenttia myy tuotteita kotimaansa ulkopuolella, kun suomalaisista tuo luku on ainoastaan 27 prosenttia.

Samalla itäisessä naapurissamme on nopeasti sähköiseen kaupankäyntiin kehittyvä ja valtavan potentiaalin omaava markkina. (2013 16.5 Miljardia dollaria East-West Digital News). Markkina, jossa arvostetaan suomalaisten tuotteiden ja toimittajien luotettavuutta. Toisaalta läntiseen naapuriin, Ruotsiin, lähteminen olisi hyvin saman tyyppisen markkinan vuoksi helppoa.

Isojen toimijoiden vielä pohtiessa olisi hieman pienemmillä ja ketterämmillä nyt hyvä tilaisuus lähteä panostamaan kansainvälistymiseen.

Mistä sitten kiikastaa?

Helsingin Sanomissakin ilmoitettiin Finpron myyntijohtajan suulla, etteivät suomalaiset osaa myydä. Voihan se olla näinkin, mutta uskoisin, että suomalaisten verkkokauppojen vähäisessä kansainvälistymisessä on enemmän kysymys hyvien esimerkkien ja riskinottokyvyn vähäisyydestä.

Samat logistiikkaratkaisut ja samat markkinointivälineet ovat kansainvälisillä markkinoilla myös suomalaisten kauppiaiden käytettävissä.

Kansainvälisten kauppojen virta Suomen markkinoille on käynnissä ja se tarkoittaa väistämättä, että Suomessakin tila tulee käymään ahtaammaksi ja kilpailu asiakkaista kiristyy. Jossain vaiheessa niitä riskejäkin on uskallettava ottaa.

Whitestonen verkkokaupparatkaisuissakieliversiot, valuutat ja toimitustavat räätälöidään tarvittaessa kohdemaan mukaan.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.