WhitestoneWhitestone

Oli virkistävää käydä taas haistelemassa uusia tuulia muuallakin kuin vain kotoisella Suomenniemellä. Kahden päivän seminaari oli tiivis informaatiopaketti siitä, miten suuret verkkokaupat ja toimijat hyödyntävät tällä hetkellä verkon tarjoamia lukemattomia kanavia omassa markkinoinnissaan.

Viesti oli selkeä; jokainen toimija, niin suuri kuin pienikin, julisti sisällön merkitystä. Informaation leviämisnopeus kasvaa ja sitä kautta hyvätkin uutiset vanhenevat nopeasti. Nyt on kyse siitä, kuka tuottaa kiinnostavaa, ajankohtaista ja myyvää sisältöä nopeasti ja laadukkaasti.

Miksi sitten kaikki eivät näitä kanavia käytä? Tuttu fraasi: "Resurssipulaa, valitan", on tänä päivänä arkipäivää niin monessa yrityksessä, ettei sitä todeksi uskoisi. Kuitenkin, kun näin ammattilaisen näkökulmasta tutustui kyseisten yritysten statistiikkaan ja konversioihin, heräsi ainakin minulle kysymys siitä, kenellä meillä on tulevaisuudessa varaa olla käyttämättä näitä kanavia.

Rohkeus ja visio

Kun alamme suunnitella yrityksemme tuoteluettelon tekoa kerran vuodessa ja käytämme satoja tunteja aikaa jo pelkästään sen suunnitteluun (paino- ja lähetyskustannuksista puhumattakaan), alkaa mieltäni väkisinkin askarruttaa kysymys. Mitä jos laittaisimmekin nuo eurot – tai vaikka edes puolet niistä – laadukkaaseen ja hyvin suunniteltuun sisällöntuottamiseen eri verkkokanavissa? Mitä jos opettaisimme asiakkaamme ja prospektimme etsimään tietoa sieltä, mihin se on meidän kannaltamme tehokkainta tuottaa? Maksaako se itsensä takaisin ja millä aikavälillä?

Minä lupaan, että maksaa. Kyse on rohkeudesta ja visiosta. Asiakkaamme alkavat käyttää kanavia, joita me annamme heidän käyttää. Hyvä suunnitelma on kaiken perusta. Sitä seuraa pitkä jono työtunteja ja tulokset alkavat puhua puolestaan aina liian hitaasti, mutta maailma muuttuu, halusimme tai emme. Nyt on kyse siitä, kuka haluaa olla mukana vielä vuoden tai kahden päästä. Tai kenellä on varaa olla olematta mukana? Mikäli uskon Lidl'n, Ikean, Legon tai Gigantin markkinointiguruja, ei heillä ainakaan.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.