WhitestoneWhitestone

Verkkokauppoja (ja tilausjärjestelmiä) perustetaan hyvin erilaisista lähtökohdista. Useille verkkokaupan perustaminen on ensiaskel liiketoimintaan. En kuitenkaan tässä artikkelissa keskity näihin, koska tästä lähtökohdasta lähteviä kirjoituksia on verkko pullollaan. Keskitytään sen sijaan olemassa olevan liiketoiminnan verkkoon viemiseen tai verkon hyödyntämiseen olemassa olevan liiketoiminnan tukena.

Verkkokaupan avaamiseen jo olemassa olevan liiketoiminnan yhteyteen voi olla monia syitä, kuten esimerkiksi palvelun parantaminen, myyntikanavan lisääminen ja markkina-alueen tai kohderyhmän laajentaminen. Oli syy mikä tahansa, lähes joka toimialan ostopäätöksen vaiheita on siirtynyt tai siirtyy verkkoon ja tähän kehitykseen olisi kaikkien hyvä varautua.

Kilpailemaan oman olemassa olevan toiminnan tai jälleenmyyjien kanssa?

Verkkokauppa tukee tutkitusti jo olemassa olevaa liiketoimintaa. Jopa kivijalkaliikkeet hyötyvät verkkokaupan perustamisesta, koska verkkokaupassa esitetyt tuotetiedot parantavat yleistä tuotetietoutta. Rajoja ylittävän kaupankäynnin maailmassa on ainakin varmaa, että jos joku haluaa ostaa tuotteitasi tai palveluitasi mieluummin verkosta ja et sitä itse mahdollista niin joku muu sen varmasti tekee.

Kaupankäynnin perinteinen ketju tuotteen tuottajasta tukkuportaan kautta jälleenmyyjälle ja viimein sitä kautta lopulliselle kuluttajalle on murroksessa. Joku portaista jää pois, jos sen ainoa tarkoitus on mahdollistaa tuotteen toimitus. Portaat oikeuttavat olemassaolonsa vain tuottamalla riittävää lisäarvoa. Mikä on nykyinen paikkasi näillä portailla ja löytyisikö verkosta joko mahdollisuus kattaa useampaa askelmaa tai tuottaa asemasi oikeuttavaa lisäarvoa?

On tärkeää sisäistää, että verkko on itsepalvelukanava. Jos asiakas haluaa palvelukokemuksen, joka on saatavissa vain jotain muuta kanavaa käyttäen hän varmasti tuota kanavaa käyttää. Itsepalvelukanava on kuitenkin suurella todennäköisyydellä edullisin kauppiaalle, joten sitä on järkevä suosia ja asiakkaita sen käyttäjiksi opettaa.

Verkkokauppa strategia

Toimiiko verkossa sama suunnitelma kuin nykyisessä toiminnassa? Todennäköisesti jotain muutoksia tarvitaan. Ehkä kaikki tuotteet eivät sovellu etäkauppaan toimitustapojen vuoksi. Ehkä vain osa kohderyhmästä tekee ostoksia verkosta, jolloin tämän voidaan antaa näkyä suuntaamalla palvelua enemmän heidän tarpeisiinsa. Tärkeää kuitenkin olisi, että verkon myyntikanava tähtäisi muiden kanavien kanssa samaan maaliin.

Myös markkinointi voi vaatia uutta ajatusta. Verkossa on hyvin helppoa verrata yksittäisten tuotteiden hintoja tai hakea potentiaalisia tuotteiden toimittajia. Vaikka olisitkin jo tehnyt verkkomarkkinointia saadaksesi potentiaalisen asiakkaan tuotteittesi pariin verkon ulkopuolelle, on hieman eri asioita otettava huomioon tavoitettaessa niitä asiakkaita, joiden ostopäätös on syntymässä juuri nyt.

Missä vaiheessa ulkopuolista apua?

Järjestelmät ja niiden integraatiot on yleensä viimeistään se hetki, jolloin ulkopuoliseen apuun tartutaan. Meillä Whitestonessa ollaan kuitenkin mielellään jakamassa näkemystä ja kokemusta jo siinä vaiheessa, kun pohdit edellä tarkasteltuja liiketoiminnallisia asioita. Otathan yhteyttä!

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.