WhitestoneWhitestone

Muun muassa Google on tehnyt mainontapalveluiden toteutuksesta helppoa jokaiselle mainostajalle. Käytännössä riittää, että luot kampanjaan mainoksen, syötät muutaman avainsanan ja määrität budjetin – ajatuksen tasolla ihanan helppo tapa tavoittaa Google-haussa tuotteitani tai palveluitani hakevat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yrityksellä olisi laadukas mainoskampanja. Lopputulemana on yleensä suuri määrä kalliita klikkauksia, jotka eivät tuo yritykselle lisäarvoa.

Markkinointitoimenpiteillä tulisi pyrkiä tukemaan yrityksen pääsemistä liiketoiminnan tavoitteisiin. Emme me lehtimainoksestakaan maksa huvin vuoksi, vaan mainoksella halutaan tavoittaa esimerkiksi tietty kohderyhmä ja edistää yrityksen tunnettavuutta. Miksei tämä kuitenkaan aina päde verkkomainonnan suhteen? Kaiken lisäksi eri mainoskanavista juuri verkkomainonta tarjoaa parhaat työkalut tehokkuuden seurantaan.

Mainitsin viime blogitekstissä klikkejä myyvistä yrityksistä. Sama ajattelutapa on selvästi iskostunut myös ”tee se itse” -yrityksiin. En varsinaisesti syytä tästä ketään, vaan haluan tuoda esille sen tosiasian, että esimerkiksi Google AdWords pitää sisällään huomattavasti enemmän ominaisuuksia ja mahdollisuuksia kuin mitä yleisesti tiedostetaan. Tämän lisäksi tavoitteet ja analytiikan seuranta, joka on ehkä jopa mainoskampanjoiden tärkein osa, unohtuvat helposti.

Yhteistyössä on voimaa

Hyvä verkkomainonta edellyttää alan ammattiosaamista ja kokemusta, sillä erilaisten työkalujen ja toiminnallisuuksien tehokas käyttö vaatii tilannekohtaista osaamista, kokemusta ja verkkomainonnan tuntemusta. Verkkomainonnan ammattilainen osaa ottaa verkkomainonnasta budjetin ja tavoitteiden puitteissa maksimaalisen hyödyn irti ja verkkomainonnan toteuttamisen yhteydessä löytyy lähes poikkeuksetta koko verkkopalvelun hakukone- ja konversio-optimointiin liittyviä kehityskohteita. Hyvältä verkkomainonnan toteuttajalta saat siis muutakin kuin klikkauksia.

Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun asiakasyritys ja verkkomainonnan toteuttaja toimivat yhdessä. Yritykset tuntevat oman liiketoimintansa lainalaisuudet ja verkkomainonnan osaaja hallitsee oman asiansa. Eivät yritykset asiakastilaisuuden tarjoilujakaan itse hoida ja siihen on syynsä.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.