WhitestoneWhitestone

Aloitin työharjoittelun Whitestonen markkinoinnissa Turun toimistolla kuukausi sitten. Tähänastisten havaintojeni perusteella slogan ”Digitaalisia ratkaisuja ihmisille” kuvaa hyvin yrityksen toimintaa. Lähtökohtana on asiakas ja hänen liiketoimintatarpeensa. Räätälöityjä ratkaisuja tuottavan digitoimiston projekteissa lähdetään peruskysymyksistä: Miksi asiakkaamme tarvitsee verkkopalvelun? Mitkä sen tavoitteet ovat, ja mistä tiedämme, saavutimmeko ne?

Vuonna 2017 pidetään itsestään selvänä, että yritys on verkossa. Siellähän ne asiakkaatkin ovat. Pelkkä läsnäolo ei kuitenkaan riitä. Yrityksesi liiketoimintatavoitteet ratkaisevat, millaisen verkkopalvelun tarvitset. Haetko näkyvyyttä, rakennatko brändiä, keräätkö liidejä vai myytkö suoraan? On tärkeää, että palvelun sisältö, rakenne, toiminnallisuudet ja markkinointi rakennetaan tavoitteidesi pohjalta niin, että asiakas ensinnäkin löytää tiensä palveluusi ja toiseksi toimii siellä tavoitellulla tavalla.

Kohtaa asiakas ostopolulla

Whitestonen Marketing Specialist Aleksi havainnollistaa Oodi verkkokaupoille -kirjoituksessaan verkkokaupan monipuolista hyödyntämistä. Verkkokauppa on parhaimmillaan paljon muutakin kuin suora tilauskanava. Siitä voi rakentaa palvelun, joka tavoittaa asiakkaan tämän ostopolun eri vaiheissa ja rakentaa tälle sopivia reittejä ostopäätöksen tekemiseen. Oli kyse sitten verkkokaupasta, -sivustosta tai laajemmasta palvelukokonaisuudesta, on tärkeää kirkastaa itselleen digitaalisen läsnäolonsa tavoitteet.

Klikkauksesta konversioon

Miten sivustosi kävijöistä tulee asiakkaita? Ohjaatko heidät jättämään tarjouspyynnön, tilaamaan uutiskirjeen, löytämään lähimmän liikkeesi yhteystiedot vai tilaamaan kampanjatuotteita? Verkkopalvelun tulostavoitteiksi asetetaan konkreettisia kävijän tekemiä toimenpiteitä, joita kutsutaan konversioiksi.

Yleensä konversioksi mielletään verkkokauppojen kohdalla ostotapahtuma. Jos myyt räätälöityjä tuotteita, on usein kannattavampaa ohjata kävijä jättämään tarjouspyyntö tai soittamaan liikkeeseen. Siinä tapauksessa tarjouspyyntölomakkeen täyttäminen ja lähettäminen tai "Soita"-painikkeen painaminen ovat konversioita. Kuten kaikessa liiketoimintaan liittyvässä mittaamisessa, konversioseurannassa on tarkasteltava, mitä luvut oikeastaan kertovat ja miten ne kytkeytyvät liiketoimintatavoitteiden saavuttamiseen.

Mikä sinun tavoitteesi on?

Verkkopalvelustasi voi muodostua yrityksesi tärkein myyjä, liidien kerääjä, asiakaspalvelija sekä asiantuntijavaikuttaja omalla alallaan. Jotta tähän pääsee, kannattaa kartoittaa digitalisaation mahdollisuudet asiantuntijan kanssa, joka ymmärtää liiketoimintaasi. Me Whitestonella tutustumme jokaiseen asiakkaaseen henkilökohtaisesti ja löydämme yhdessä toimivat ratkaisut.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.