WhitestoneWhitestone

Ensi alkuun täytyy ymmärtää hakukonenäkyvyyden tarpeellisuus. Pelkästään suomessa tehdään yli 30 miljoonaa Google hakua päivässä! Vaikka hakukoneissa etsitään muutakin kuin tuotteita tai palveluita, Googlen haku on useammalle ensimmäinen askel kohti ostopäätöstä.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi on kokonaisuus erilaisia toimenpiteitä, joilla pyritään sijoittumaan mahdollisimman hyvin hakukoneiden tuloksissa halutuilla hakusanoilla. Optimointi sisältää valtavan määrän erilaisia parannuskohteita latausnopeuden parantamisesta, yksittäisen sivun otsikon merkkimäärän muokkaamiseen.

Googlen ja muiden hakukoneiden syvin tarkoitus on antaa hakukoneen käyttäjille parempi käyttökokemus ja tarjota tiedonhakijoille laadukkain sivusto hakutulosten kärkeen.

Optimointi vaatii pitkäjänteisyyttä

Toisin kuin hakusanamainonnassa, kenenkään on turha odottaa välittömiä pikavoittoja. Optimointi vaatii pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä. Myönnettäköön kuitenkin, että lähes nollatilasta aloitettavalla optimoinnilla saattaa olla nopeitakin vaikutuksia.

Mikä optimoinnista tekee vaikeaa ja kärsivällisyyttä vaativaa?

Googlen varjeltu salaisuus eli sen hakualgoritmi on kaikkea muuta kuin yksinkertainen. Sitä muutetaan ja kehitetään koko ajan. Siihen vaikuttaa lähes loputon määrä pieniä asioita, joita on oikeastaan mahdoton kaikkea tietää. Eikä vaikeusastetta helpota se, että suurin osa yrityksistä tekee hakukoneoptimointia tavalla tai toisella.

Sisällöstä lähtee kaikki

Sisältö ja sen tekeminen on kuitenkin se merkittävin asia tehdä pitkäjänteistä hakukoneoptimointia. Lopun viimein sisältö on se tekijä, jolla hakukoneet sijoittavat sivustot järjestykseen. Et yksinkertaisesti voi näkyä hakutuloksissa hakusanoilla, jos et käytä niitä sivustolla.

Listasin kuitenkin muutamia puoliteknisiä perusasioita, joita ainakin suosittelen huomioimaan sisältöä tehdesä. Suurin osa vinkeistä ovat yleisimmillä julkaisujärjestelmillä sisällön tuottajan mahdollista huomioida ja toteuttaa.

Kotisivun hakukoneoptimoitu otsikointi

Sivuotsikko (title) ja otsikot (heading 1 .. 6) vaikuttavat hyvin olennaisesti hakukonenäkyvyyteen. Sivuston kannalta tärkeitä hakusanoja tulee käyttää näissä otsikoissa, mutta luonnollisella tavalla. Yhdelle sivulle suositellaan ainoastaan yhtä <h1>otsikkoa. <h2>otsikot ovat perinteisesti taas sisällön väliotsikoita.

Sivuotsikko (title) ja metakuvaus (meta description) vaikuttavat hakukoneen orgaaniseen ulkoasuun, eli siiihen miltä hakutulos näyttää Googlessa.

Titlen yleisesti hyväksytty pituus on noin 60 merkkiä, metakuvauksen noin 150 merkkiä. Jos title muutoin jää lyhyeksi, siihen voi yhdistää esimerkiksi yrityksen nimen.

URL, eli osoiterivin merkkijono

URL:eissa tulisi välttää kaikenlaisia erikoismerkkejä. Sanojen välissä suositellaan käyttämään väliviivaa (-) eikä alaviivaa (_). URL:ien hakemistopolun olisi hyvä mukailla sivuston muuta rakennetta, kuitenkin pitäen URL mahdollisimman yksinkertaisena.

Mikäli sivuston ainoa kieli on suomi, emme suosittele käyttämään erillistä /fi/välihakemistoa.

Sisällön optimointi

Sivuston navigaatio ja footer ovat myös mukana hakukoneoptimoinnissa. Mikäli navigaatio on täynnä tietoa, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti varsinaiseen sisältöön.

Yksittäinen bloggaus, tai uutinen puolestaan on usein olemassa kävijäliikenteen hankkimiseksi, jolloin myös sen pituuden pitää olla riittävä. Postauksen on hyvä olla yli 400 sanainen, vähintään kuitenkin 200 sanaa. Samat merkkimäärät pätevät myös kaikkiin sisältösivuihin.

Mikäli optimoinnin ensiaskeleet tuntuvat hieman sekavilta, niin otathan yhteyttä ja katsotaan miten voisimme parantaa sinun yrityksesi sivuston hakukonenäkyvyyttä.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.