Vuonna 2023 intohimo roihahti uudelleen – uuteen vuoteen kiimaisempana kuin koskaan!

Iiro Junnila

Louhoksen tilikausi 2023 oli jälleen hyvin tapahtumarikas. Paljon hyviä juttuja, käänteentekeviä pohdiskeluja, muutama kova läpimurto ja pitkä todo-lista entisestään kehitettäviä asioita. Kokonaisuutena vahvasti plusmerkkinen vuosi, josta kelpaa tempaista kohti vielä räiskyvämpää tulevaa.

Helmikuu 2020. Meidän mittapuulla isot liiketoimintakaupat ja kahden yrityksen yhdistäminen. Pandemia päälle maaliskuussa. Kovaa repimistä.

Selviytyminen.

Koronakriisi kun hieman helpotti, tai niin ainakin luultiin, niin lähdimme hakemaan vuodesta 2021 aivan liian agressiivista kasvua. Homma lähti rönsyilemään oikealle ja vasemmalle, sinne sun tänne, ja palvelutarjontaa oli peräruiskeesta separaattoriin.

Tuohon sinkoiluun havahduimme vasta syksyllä 2021, kun tilausjono hiipui tasatahtia kassan kanssa. Siitä alkoi pitkäjänteinen fokusointityö, joka jatkuu edelleen.

Vuonna 2022 otettiin pakettia kasaan, karsittiin rönsyjä ja haettiin uutta suuntaa ja fokusta. Sota, korkojen nousu ja yleinen epävarmuus varjostivat tekemistä, eikä loppuvuotta kohden oikein mitkään uudet projektit meinanneet edetä.

Saatiin kuitenkin käännettyä tuo edellisen tilikauden pirun pitkä miinusmerkkinen tulos hienosti takaisin plussalle.


Kevätkausi 2023

Heti alkuvuodesta tuli pidettyä terävät myyntirekryt ja palkattua peräti kolme uutta myyjää remmiin. Samaan aikaan oli tehty tiukkaa tuotteistustyötä ja paketoitu tekemistä helpommin ostettavaan muotoon.

Otettiin käyttöön HubSpotin myyntityökalut. Lähdettiin ajamaan sitä kuuluisaa varsaa. Saatiin nämä uudistetut verkkosivutkin auki keväällä ja tuotiin selkeytettyä palvelutarjontaa hintatietoineen paremmin esiin.

Kuitenkaan hommat ei vielä lähteneet kunnolla vetämään. Kolmesta aloittaneesta myyjästä kahden kanssa todettin, että yhteistyö on parempi poikkaista koeajalla. Kolmas uusi myyjä Kettusen Sami painoi ahkeraa duunia, mutta palkinto jäi vielä odottamaan. Oltiin menty taas alkuvuosi kädestä suuhun, vaikka tekeminen oli yleisesti ihan hyvää.

Jossain mätti edelleen.

Työtilanne oli melko epätasainen ja vaihteleva. Vaikka tekemistä oli jo karsittu ja tuotteistettu, niin hommia ei saatu silti kunnolla etenemään. "Vikaa" oli toki myös ulkoisissa tekijöissä, kun kaikki isommat projektit ja asiakkuudet seisoivat vähän jäissä yleisen epävarmuudenkin vuoksi.

Kesän lähestyessä omakin turhautuminen kasvoi. Maa jalkojen alla tuntui raskaalta suolta.

“Onko tässä jumalauta mitään järkeä?”
- Yrittäjä Iiro Junnila keväällä 2023

Yhdessä muiden osakkaiden Petteri Poukan ja Juhani Koskisen kanssa istuimme totisina poikina kevätauringossa kaljalla. Käytiin läpi melko perustavanlaatuisia asioita Louhoksen tekemiseen, suuntaan ja strategiaan liittyen.

Yksi itseämme kyrsimään pannut asia oli oma brändimme, josta oli muutaman vuoden taapertamisen ja Kaikkea kaikille -tekemiseen lipsumisen myötä kaikonnut särmä. Vastoin omaakin mantraani me olimme ajautumassa steriileiksi tussuttelijoiksi, jotka ei pian kiinnostaisi enää ketään.

Päätettiin alkaa kaivaa hyvällä tavalla vanhaa viestintäliigalaista henkeä esiin. Steriili tussuttelu saisi nyt jumalauta riittää. Tasainen taaperrus saisi nyt riittää. Selviytyminen saisi nyt riittää.

Piti tarttua härkää palleista ja pukea suutarin lapselle kengät.

Samaan aikaan myyntikeissejä oli paljon auki ja niitä yritettiin klousata juhannukseen mennessä. Osin onnistuen, mutta ei riittävästi. Koska taloudellisesti oltiin menossa kesää kohden ahtaalle ja töitä ei ollut kaikille, jouduimme lomauttamaan muutaman hyvän ihmisen bäkkipuolen koodihommista vielä juhannuksena.

Tuli tehtyä melko syvällistäkin itsetutkiskelua kesällä. Tuli muun muassa istuttua yksi kokonainen päivä Naantalin rannassa yksin offline-tilassa, pelkästään ruutuvihkoon ajatuksia ja strategiaa jäsentäen. (suosittelen btw kaikille yrittäjille)

Piti päättää, että nostaako valkoinen lippu ilmaan vai löytyykö vielä lisää vaihteita. Onko tämä yrittäjyys tämän stressin arvoista? Luovuttaako vai paneeko koneiston kuntoon?

Vaikka myyntipaine oli samaan aikaan kova, oli pakko saada arkisen aherruksen keskellä otettua pientä etäisyyttä ja tarkasteltava osaamistamme ja tekemistämme ns. sivusta käsin. Tähän saatiin onneksi ulkopuolistakin kokemusasiantuntijuutta avuksi, joka avasi silmiä näkemään hyvät ja kehitettävät asiat.

Olimme hakanneet päätämme seinään tiettyjen asioiden osalta turhan pitkään. Osa asioista, joista itseäni syyllistin, ei ollut omissa käsissämme, vaan johtui selvästi yleisestä markkinatilanteesta. Mutta se ei saanut olla mikään tekosyy tyytyä paskansyöntiin.

Jo edellisestä vuodesta alkaen olimme tehneet sisäistä kehitystä ja toimenpiteitä, jotka olivat vieneet kapasiteettia myynnistä ja palvelutuotannosta, mutta olivat valmistaneet meitä olemaan kilpailukykyisempiä jatkossa. Ja kyllä, edelleen oli paljon asioita, joissa minulla ja meillä oli kapasiteettia olla paljon parempia. Piti löytää uudenlaiset keinot menestyä ja voittaa markkinaa kiristyneessä kilpailutilanteessa.

Fokus tekemiseen kirkastui. Strategia selkeytyi. Ambitio palasi henkiin.

Vaikka kehitettävien asioiden listalle tulikin paljon asioita, oli päätös lopulta hyvinkin helppo.

“Päätimme, että nyt me pannaan yhdessä tämä koneisto kuntoon.”
- Junnila kesällä 2023

Syyskausi 2023

Miten sitä norsua syötiinkään? Kyllä, pieni pala kerrallaan.

Samalla tavalla me aloimme kesälomien jälkeen laittaa asioita kuntoon. Kävimme syyskuun alussa kickoffissa koko firman kesken läpi kirkastuneita strategisia linjoja läpi, jonka pohjalta listasimme ja ränkkäsimme koko asiantuntijaköörin voimin tärkeimpiä kehityskohtia päästäksemme niihin.

Olin kesän jälkeen itsekin jotenkin kuin uudesti syntynyt. Lamppu oli syttynyt ja liekki leimahtanut aivan uudenlaiseen roihuun. Tekemisen palo oli palannut!

Otimme käyttöön OKR-mallin (Objectives & Key Results), jonka kautta jäsensimme Q4:n keskeisimmät kehityskohteet ja tiimit määrittelivät niihin itselleen toimenpiteitä, joita seurasimme säännöllisesti syyskauden edetessä. Sama tehtiin nyt joulukuussa Q1:lle, ja ensimmäistä kertaa yrittäjäuralla tuntuu, että ainaiset kehitystoimenpiteet tulevat tämän mallin myötä hallitusti ja suunnitellusti oikeasti edistymäänkin.

Kauppa kävi syksyllä myös jopa yllättävänkin hyvin. Kesäkuun lopun määräaikaisia lomautuksia päästiin purkamaan jo etupelossa. Välillä oltiin jopa hieman helisemässä, kun töitä kehkeytyi tietyille tekijöille pitkästä aikaa ihan ruuhkaksi asti.

Yhtenä kehityslistan asiana päätimme myös ottaa uuden toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) käyttöön. Päädyimme Visma Severaan, johon on nyt siirretty kaikki asiakkaamme ja suunniteltu avoimet projektimme. Tammikuun alusta aletaan painaa tuntikirjauksia uuteen systeemiin sisään.

Hyvin moni kehityslistan asia kulminoituukin toimivaan ERPpiin.
- töiden suunnittelu ja organisointi
- työn sujuvuus ja prosessien selkeys
- projektien yhdenmukaistaminen ja toisteisuus
- laskutuksen suoraviivaistaminen (Netvisor-integraatio)
- myynnin ja työkuorman ennustaminen
- DATALLA JOHTAMINEN

Olemme jo nyt menneet todella paljon eteenpäin hyvin monella sektorilla siitä lähtötilanteesta, missä olimme vielä pari vuotta sitten. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja tieto lisää tiedon tarvetta.

Yhtenä asiana pitää nostaa esiin valtava kehitystyö oman WordPress-infrasturktuurin luomiseksi. Viimeisen parin vuoden aikana olemme tehneet ison työn ja kehittäneet maailman suosituimpaan verkkosivualustaan WordPressiin oman maailmanluokan tapamme suunnitella, koodata, ylläpitää ja jatkokehittää verkkosivuja.

Olemmekin siirtyneet omasta wManage-alustasta tuottamaan kaikki uudet verkkosivut WP:llä. Monille asiakkaillemme tuttu PHP-pohjainen wManage säilyy kuitenkin edelleen kymmenien kehittämiemme (B2B-)verkkokauppojen ja integraatioiden tehokkaana moottorina. Myös wManageen ollaan tehty taustalla jatkuvasti pientä kehitystä, kuten uudet wBuilder-sisällönhallintamoduulit.

Pilotoinnissa on ollut myös Louhos Express -verkkosivukonsepti, jossa meillä on kyky luoda äärimmäisen laadukkaat ja helppokäyttöiset perussivut todella kustannustehokkaasti. Tästä tulette kuulemaan alkuvuodesta isommin, kun pamautetaan kaapin ovi rikki.

Louhos-brändiin ja omaan markkinointiimmekin alkoi tulla taas vähän sitä kaivattua särmää. Suunnitelmallisuus, henki, fokusointi ja mittaaminen on alkanut löytää uomansa ja suutarin lapsi on saanut ainakin jo sukat taas jalkaan. Vuonna 2024 on kengätkin suunniteltu pysymään tiukasti jalassa.

Syyskuun kickoffissa läpikäytyä strategiaa on pidetty parin viikon välein sisäisesti esillä.

On ollut hienoa nähdä, miten meidän rakkaat louhijat ovat toimistoilla laittaneet kroppaa likoon ja sitoutuneet yhteiseen strategian mukaiseen kehittämiseen.

Erinomainen syyskausi toi tullessaan tälle 2023 tilikaudelle noin 100.000 euron liikevaihdon kasvun (n. 2,1meur, +5 %) ja jälleen positiivisen tuloksen. Kevät-kesän haasteet ja yleinen markkinatilanne huomioiden olen tähän kyllä pirun tyytyväinen - ainakin hetken!

“Ajan henkeen nähden jopa epäuskoisen luottavainen fiilis vuodesta 2024”
- Junnila

Yhtenä vuoden 2023 viimeisistä henkilökohtaisesti merkittävistä asioista oli Louhos Group Oy:n rauhoitus- ja omistusjärjestelyt taustalla.

Viime kesän syvällisistä pohdinnoista alkoi myös keskustelut entisen Whitestonen (jonka liiketoiminnan Viestintäliiga eli nykyinen Louhos osti 2020) omistajien Peter de Jongin ja Tuomas Haanpään kanssa. Heillä oli tuosta pian neljän vuoden takaisesta liiketoimintakaupasta vielä pieni omistus yhtiöstämme sekä merkittävä pääomalaina "sisällä" yhtiömme rahoitusaseman takaamiseksi.

Jouluviikolla saimme heidän kanssaan maaliin järjestelyn, jossa allekirjoittanut otti pääosin vastatakseen tuon rahoituksen, yhdessä osakaskollegoiden Poukan ja Koskisen kanssa. Samassa yhteydessä Peter ja Tuomas jäivät nyt siis kokonaan pois Louhoksen toiminnasta, itselleni muodostui enemmistöomistus yhtiöstä ja operatiivisesti täyspäiväisinä hommia painaville Petterille ja Juhanille jäi edelleen merkittävä omistus.

Viime vuosina Louhoksen toiminta ja strategia on kehittynyt paljon siitä, mitä se oli vielä neljä vuotta sitten Tuomaksen ja Peterin pyörittäessä Whitestonen toimintaa. Herroilla oli myös paljon muita omia bisneksiä ja intressejä, joten tämä järjestely oli lopulta kaikkien kannalta optimaalinen.

Oma ambitiotaso ja panostus firman, työntekijöiden ja asiakkaidemme eteen kasvoi jälleen.


Prinsiipit vuodelle 2024

Vaikka vuoteen 2024 lähdetään edelleen yleisessä taantumassa, itselläni on siitä pirun luottavainen fiilis. Ollaan saatu ja saamassa omaa tekemistämme pikkuhiljaa parempaan ja parempaan kuosiin. Lähdemme hakemaan ensi vuodesta noin 10 % kasvua, plusmerkkisesti.

Jatkamme hyvään alkuun päästyämme systemaattista prosessien, tekemisen, palvelun ja itsemme kehittämistä OKR-mallin avulla. Alkuvuoden iso juttu on saada uusi ERP Severa rokkaamaan ja toimimaan paimenenamme.

Yksi iso foksualue on myyntiprosessin kehittäminen, ja eritysesti nykyisistä asiakkaistamme huolehtiminen. Olemme panostaneet verkkopalveluiden ylläpitoinfraan ja kehitysvalmiuksiin paljon, luoneet vielä ulospäin näkymätöntä pohjaa entistä paremmalle verkkopalveluiden kehitykselle. Samalla meillä on vielä paljon potentiaalia ja kapasiteettia palvella nykyisiä digimarkkinoinnin ja verkkopalvelupuolen asiakkaitamme paremmin yhdessä ja ristiin, joka olisi jokaisen osapuolen etu.

Meillä on hyviä tuoreita kokemuksia asiakkaidemme menestyksestä, kun on päästy yhdistämään meidän digimainonta- ja verkkosivutiimi samaan pöytään ja höystämään sitä vielä strategisella ja luovalla brändiosaamisella.

Tästä kombinaatiosta juontuu meidän keskeinen palvelufokus, joka kulminoituu kahteen pääkaistaan:
- Digimarkkinointi, jolla herätetään huomioita ja saadaan ohjattua ostavaa liikennettä verkkosivuille
- Verkkosivut, jotka ovat tyylikkäät ja toimintavarmat, ja jotka muuttavat kävijät liideiksi ja kaupoiksi

Jos jompikumpi ei toimi, kauppa ei käy. Kun molemmat toimivat, kauppa käy. Kun Louhos hoitaa molemmat, kauppa käy kuin rajuilma.

Strategiamme mukaisesti haemme pitkäaikaisia ja jatkuvia asiakassuhteita. Pienelläkin pääsee liikkeelle. Pannaan ensin sivut kuntoon ja markkinoidaan sitten, tai pannaan markkinoinnilla liikennettä sivuille ja kehitetään sivuja sen jälkeen. Tai samassa rytäkässä molemmat ja kauppa käymään kerralla.

Olemme tuotteistaneet tekemistä näiden ympärillä ja kehittäneet omia prosessejamme. Työ jatkuu niiden osalta ja pyrimme saamaan asiakkaidemme edun mukaisesti tekemistämme kokoajan entistä tehokkaammaksi. Sekä tekoälyllä että ihan oikealla ihmisälyllä.


Rekryjä tulossa ja kumppaneita haussa – keep your head up!

Kasvun ja paremman palvelun mahdollistamiseksi olemme avaamassa useamman rekryn lähiaikoina.

Haussa tulee olemaan tehtäviä liittyen myyntiin, asiakkuus- ja projektijohtoon, verkkosivujen suunnitteluun ja toteutukseen... Speksaamme tiimin kesken rekryjä vielä heti alkuvuodesta ja tulemme julkaisemaan ensimmäiset rekryt heti ensi tilassa.

Etsimme myös uusia kumppaneita toimimaan alihankintamallilla kanssamme - puolin ja toisin. Jos kumppanuus kiinnostaa, vedä virtuaalihihastani. Speksataan näitäkin tarpeita alkuvuodesta vielä lisää.

Hätäisimmät: iiro@louhosdigital.fi / 0400 593 122.

----

Kiitos erittäin paljon, kun jaksoit lukea tänne asti. Tarjoan jätskin ensi kesänä, jos muistat mainita tästä.

Toivon kaikille asiakkaille, yhteistyökumppaneille, kilpailijoille, työntekijöille ja työnhakijoille oikein onnellista ja menestyksekästä vuotta 2024!