WhitestoneWhitestone

Tänä päivänä meillä on muun muassa Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat ja Periscope. Oletko kuullut näistä kaikista? Ehkä olet, ehkä et. Nämä kaikki ovat erilaisia sosiaalisen median kanavia, joissa on koko ajan kasvavassa määrin ihmisiä. Yritykset luonnollisesti haluavat olla siellä, missä ihmiset ovat, joten myös alkanut vuosi on täynnä mahdollisuuksia sosiaalisen median saralla.

Kaikkein tärkein asia yritysten sosiaalisen median toiminnassa on, ettei somessa olla vain siellä olemisen vuoksi. ”Kaikki muutkin ovat somessa, siispä meidänkin on oltava siellä!” Ei. On olemassa liian monta esimerkkiä, joissa yritys esimerkiksi linkkaa Facebook-päivityksensä Twitteriin. Siis linkin Twitteristä Facebookiin. Miksi olla Twitterissä, jos kaikki sinne tuotettava sisältö on itse asiassa Facebookissa? 

On ymmärrettävää, että Facebookissa sisällön näkevät ilman lisäkustannuksia lähinnä vain ne, jotka sivusta tykkäävät, kun taas Twitterissä jakojen ja hashtagien avulla voi levittää sisältöään laajemmin. Kuitenkin olisi hyvä nähdä edes sen verran vaivaa, että tekee eri alustoille oman, sinne sopivan päivityksen, vaikka aihe olisikin yhteinen. Välinpitämättömällä somekäytöksellä tekee ainoastaan hallaa itselleen ja varsinkin automaattipäivitykset eri kanaviin ovat "saatanasta".

Ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä

Myös vuorovaikutus on äärimmäisen tärkeää, sillä sosiaalinen media on (yllätys, yllätys) sosiaalinen ja edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Jos keskustelu on vain yksisuuntaista ja -puolista, ei toinen osapuoli tunne itseään tärkeäksi. Yritystenkin somekanavia käyttää ihminen, joten ihmisyys ja ihmiset on hyvä tuoda keskustelussa ja päivityksissä esiin. Ihmiset eivät ole niinkään kiinnostuneita brändeistä, ihmiset ovat kiinnostuneita ihmisistä. 

Yritystenkin kannattaa siis sosiaalisen median käytössä keskittää olemassa olevat resurssit niihin kanaviin, joissa pystyvät olemaan läsnä, eikä räiskiä sinne tänne. Jos esimerkiksi toimiala tai tuote on visuaalisesti näyttävä (kuten vaikka matkailu kauniine maisemineen), on Instagram varmasti harkitsemisen arvoinen kanava. Jos ala taas elää jatkuvassa murroksessa ja uudet ilmiöt ovat keskiössä, on Twitter todennäköisesti paras kanava pysyä ajan hermolla ja osallistua keskusteluun. 

Tärkeintä on uskaltaa

Mennyt vuosi toi somekentälle taas paljon uutta, ja yritykset ottivat uudet viestintämahdollisuudet entistä paremmin haltuunsa. Muiden muassa Soneran asiakaspalvelu Twitterissä on erinomaista ja nopeaa, Karhu-oluen mainoskuvat Facebookissa ovat täyttä timanttia ja SomeWorks suoritti hiljattain Periscopessa uusien työntekijöiden rekrytoinnin. Useat yritykset ovat myös ottaneet rohkeasti Snapchatin viestintäänsä mukaan ja onkin mielenkiintoista nähdä, mitä vuosi 2016 tuo tällä rintamalla tullessaan. 

Innovatiiviset ideat ovat aina tervetulleita, sillä elämässä tärkeintä on uskaltaa.  

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.