WhitestoneWhitestone

Haluamme tuoda esille tämän hetken kolme kuuminta pointtia, joista verkkobisneksessä puhutaan. Verkkoliiketoimintaa ajatellaan helposti erillisenä yksikkönä. Listaus muistuttaa kuitenkin, että asiakkaat ovat ihmisiä, olivat he sitten verkossa tai perinteisessä kivijalkamyymälässä.

1) Kohtele asiakasta verkkokaupassa kuin kohtelisit häntä myymälässä

Asiakaslähtöisyys on vähintäänkin kulunut fraasi, mutta kuluneisuus ei tee siitä huonoa ohjenuoraa. Miten se sitten tulisi huomioida verkkokaupassa? Älä lähesty asiaa liian monimutkaisesti. Mieti, miten kollegasi, asiakkaasi tai sinä itse toimitte verkkokaupassa. Mitkä ratkaisuista ovat sekä toimivia että yksinkertaisia? Pyri kaikessa ostamisen helppouteen ja huolettomuuteen. Unohda palautusmaksut, hoida palautukset asiallisesti ja huolehdi, että toimitukset tapahtuvat nopeasti. Mieti, miten toimisit face-to-face-tilanteissa.

Verkkokauppa ja kivijalkamyymälä eivät ole toistensa kilpailijoita, päinvastoin. Niiden tehtävänä on tukea toisiaan, sillä asiakkaan silmissä ne ovat yksi ja sama brändi. Muista siis yhtenäinen markkinointiviestintä. Tätä kutsutaan myös nimellä omnichannel. Sillä ei ole merkitystä, kummasta paikasta asiakas tuotteen ostaa: anna hänen tehdä valinta itse. Tarjoa myös maksutavat omnichannel-ajatusmallilla.

2) Tee verkkokaupan pohjatyö hyvin

Selvitä, millaisia asiakkaasi ovat. Mieti, miten teet ostoprosessista mahdollisimman mutkattoman. Jokainen ylimääräinen vaihe ja lomake vähentää suoraan myyntiäsi. Sellaiset verkkokaupat, joissa ostoksen voi tehdä vaikka lounaan syömisen lomassa, ovat voittajia. Ostamisen onnistuminen mobiililaitteella pitäisi siis olla itsestäänselvyys. Kaiken oleellisen tiedon pitää olla helposti tarjolla, jotta ostopäätös on helppoa tehdä nopeasti. Esimerkiksi Google Analytics kertoo, mitkä sivuistasi ovat kaikkein oleellisimmat, mitä asiakkaasi verkkokaupassa tekevät ja mitä tietoa he etsivät.

Tee siis pohjatyö hyvin ja mieti ostoprosessi huolella. Tämänkaltaiset asiat voi korjata jälkeenpäin, mutta miksi rakentaa jotain ja tehdä se heti uusiksi? Ei talojakaan rakenneta ilman perustuksia.

3) Digitaalinen markkinointi

Ilman kävijöitä et voi tehdä kauppaa. Digitaalinen markkinointi tarjoaa valtavasti erilaisia keinoja houkutella verkkokauppaasi asiakkaita. Kun perusta on kunnossa, he myös varmasti viihtyvät siellä. Aivan kuten kahdessa aikaisemmassakin kohdassa, tärkeintä on tunnistaa oma kohderyhmä, ennen kuin alkaa markkinoida sokkona. Selvitä, miten asiakkaasi käyttäytyvät verkossa, mistä foorumeista heidät tavoittaa, miten he etsivät tuotteita ja mistä he ovat kiinnostuneita. Digitaalinen markkinointi tarjoaa loistavia työkaluja markkinoinnin kohdentamiseen ja, mikä parasta, myös markkinoinnin mittaamiseen.

Asiakaslähtöisyys nousee kaikissa kohdissa vahvasti esille. Rakentamalla tämänkaltaisen kokonaisuuden ja astumalla jokaisessa asiakaspolun vaiheessa asiakkaan saappaisiin teet verkkokaupastasi menestyvän. Luo siis perusta kuntoon asiakaslähtöisesti, markkinoi ja mainosta asiakaslähtöisesti ja tee ostoprosessi asiakaslähtöisesti.

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.