WhitestoneWhitestone

Mikä on Google Tag manager?

Tag Manager on Googlen tarjoama ilmaistyökalu erilaisten skriptien hallintaan. Skriptit ovat koodinpätkiä, jotka tallentavat tai lähettävät tietoa verkkopalvelussa.

Verkkopalvelussa voi olla monia erilaisia skriptejä, joista tutuin kaikille on varmaankin Google Analytics-skripti tai joku muu vastaava analytiikan seurantatyökalu. Perinteisellä tavalla jokainen skripti asennetaan erikseen verkkopalvelun lähdekoodiin, mikä kuormittaa IT-osastoa tai verkkopalvelun toimittajaa.

Paras puoli työkalussa on skriptien hallinta keskitetysti yhdestä paikasta. Tag Managerin käyttöönotto helpottaa markkinoinnin työtä ja tarjoaa sekä mahdollisuuden syventää analytiikkaa että kohdentaa mainontaa entistä helpommin ja tarkemmin. Työkalun käyttö on tehty riittävän yksinkertaiseksi eikä käyttäjän tarvitse olla koodari.

Miksi Googlen Tag Manager kannattaa ottaa käyttöön?

Skriptien keskittäminen yhteen paikkaan mainittiin jo ensimmäisessä kappaleessa, mutta Tag Manager tarjoaa muitakin etuja.

Verkkopalvelun latausajan vähentyminen

Verkkopalvelun latausaika on merkittävä tekijä hakukoneoptimoinnissa ja päällekkäisten skriptien käynnistyminen kuormittaa sivuston latausaikaa. Tag Manager on suunniteltu toimimaan yhden skriptin periaatteella ja loput skriptit asennetaan erillisinä tageina.

Tyypillisiä skriptejä ovat Facebookin Pixel, Google Analytics, Google AdWordsin uudelleenmarkkinointi, lomakkeen lähetysseuranta, CTA klikkausten seuranta jne. Hyvin isolla todennäköisyydellä markkinointi ei ole edes tietoinen kaikista käytössä olevista skripteistä. Mahdollisten verkkopalvelun muutoksien jälkeen osa skripteistä ei välttämättä enää toimikaan. Sitten ihmetellään, miksi esimerkiksi Facebookin uudelleenmarkkinointi ei toimi tai miksi Analytics ei enää anna konversiotietoja. Google Tag Managerin avulla hallitset kaiken kätevästi yhdestä paikasta.

Skriptien asentaminen vie aikaa ja rahaa

Ilman Tag Manageria skriptit upotetaan sivun lähdekoodiin verkkopalvelun ylläpitäjän toimesta. Otetaan esimerkiksi kampanja, jossa tavoitteena on suorat puhelinsoitot mobiililaitteilla kampanjasivulta. Ennen kuin koko prosessi seurannan suhteen on saatu testattua ja toimimaan, aikaa on voinut helposti mennä viikko tai kaksi. Tämän lisäksi muutokset ovat kustantaneet muutaman sata euroa. Pahimmillaan kampanja on ollut käynnissä jo ennen muutoksia ja tuloksista ei olla saatu faktista dataa.

Itse en ole koodari ja puhelinsoittojen seurannan asentaminen vei Whitestonen verkkosivuston kohdalla noin 20 minuuttia. Tämä sisälsi testauksen, jonka Tag manager mahdollistaa ilman, että julkaiset muutoksia ja toivot, että mikään ei ole rikki.

Tag Managerin käyttöönotto

Käytön aloittaminen ja perustagien asentaminen on erittäin helppoa. Suosittelen luomaan Tag Manager -tilin osoitteessa https://tagmanager.google.com/ ja ottamaan työkalun käyttöön. Säästät jatkossa varmasti aikaa ja vähennät kustannuksia tehdessä uutta markkinointikampanjaa. Muista kuitenkin ottaa huomioon jo käytössä olevat skriptit ennen käyttöönottoa.
Autamme mielellämme Tag Manageriin liittyvissä asioissa. 

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.