WhitestoneWhitestone

Olin jumittunut täydelliseen ”writers blockiin” ja päätin alkaa purkamaan sähköpostiani. Silmiini osui HubSpotin julkaisema Paytrail Finnish ecommerce raportti 2017. Normaalisti olisin todennäköisesti poistanut meilin kiireiden vuoksi, mutta nyt yritin kuitenkin etsiä inspiraatiota bloggaukseen ja avasin raportin. Mielentilani ei ollut valmis vastaanottamaan kirjoitettua tietoähkyä, joten selasin ainoastaan kuvia, aivan kuten alle kouluikäisenä tein Aku Ankan suhteen. Minua kiinnostivat luonnollisesti graafisesti näyttävät tilastot suomalaisten tekemistä verkkokauppaostoksista kategorioittain ja ostoprosenteista suhteutettuna väestöön. Sitten lamppu syttyi ja halusin kertoa mikrotason tarinan verkkokauppojen hyödyistä tilastojen takaa.

Digitaalisten palveluiden helppous viehättää

Kotona on ollut kauan suunnitelmissa hankkia uusi tv-taso, vanhan — etäisesti kyseistä artikkelia muistuttavan ja 10 vuotta vanhan Ikea-hyllyn tilalle. Toissa iltana otin itseäni niskasta kiinni ja aloin käyttää älypuhelintani muuhunkin kuin Mestarien liiga-otteluseurannan päivittämiseen, tv-matsin seuraamisen ohessa.

Kirjoitin Googlen hakukenttään ytimekkäästi ”tv-taso”. Tavoistani poiketen en klikannut Google-mainoksia, vaan siirryin hetken mielijohteesta kuvahaun puolelle. Tässä tapauksessa tiesin melko tarkkaan minkälaista, -väristä ja -kokoista tuotetta olin hakemassa. Kuvahaussa on se mukava puoli, että näet huomattavasti suuremman valikoiman nopeammin kuin verkkokaupassa. Oletettavasti tämän päivän trendinä suomessa ovat valkoiset kalusteet. Valehtelematta 50 ensimmäisestä 43 olivat valkoisia tv-tasoja. Tämä oli myös oma värivalintani, eikä tarvinnut tarkentaa hakukenttään ”valkoinen”-sanaa.

Verkkokauppa ei ole ainoastaan suoria tilauksia varten

Avasin kolme eri tuotekuvaa ja -sivua. Kaksi ensimmäistä olivat liian kapeita ja matalia, eikä kyseisissä verkkokaupoissa ollut ”tätä tuotetta katselleet, katselivat myös näitä”-ominaisuutta, joten palasin takaisin kuvahakuun. Kolmannella yrittämällä tärppäsi, vaikka malli ei ollut heti oikea. Tuotesuosituksista löytyi kuitenkin heti ensimmäisellä yrittämällä juuri oikeanlainen. Olin siirtynyt verkkokaupan ihmeelliseen maailmaan.

En halunnut tilata tuotetta heti, vaan luonnollisesti olin kiinnostunut näkemään tuotteen livenä. En siis lisännyt tuotetta ostoskoriin, vaan valitsin ”kysy saatavuus myymälästäsi”-kohdan. Etsin lähimmän myymälän, täytin nimeni, sähköpostiosoitteeni, valitsin yhteydenottotavaksi sähköpostin ja painoin lähetä. Ihanan helppoa. Tarjolla olisi ollut myös chat-palvelu, puhelinyhteydenotto ja suora tilaus, lisäpalveluina tarjottiin kasausta ja toimitusta.

Palvelun merkitys verkkokaupassa

Sain vastauksen tiedusteluuni seuraavana päivänä 10:03 eli kolme minuuttia myymälän aukeamisen jälkeen. Menin samana päivänä katsastamaan tuotteen ja tein ostopäätöksen. Ostopolku olisi voinut kulkea monta muutakin reittiä, sillä hyvät ja palvelualttiit verkkopalvelut mahdollistavat monia eri reittejä päätyä tekemään ostopäätös. Tämä oli henkilökohtainen tarinani ja oodi verkkokauppojen olemassaololle. Kyseinen verkkokauppa ei ole Whitestonen tekemä, mutta tämänkaltaisia palveluita rakennamme myös meillä.

Tällaisia asioita tulee harvemmin edes ajatelleeksi. Miten päädyn ostamaan jonkin tuotteen tai palvelun? Vaikuttumia on yleensä monia. Kannattaakin miettiä millä tavalla oma yritys huomio erilaiset ostopolut ja onko matkalla esteitä jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti myyntiin.

Mitä opimme tästä tarinasta?

- Verkkokaupan merkitys on muutakin kuin tilauskanavana toimiminen.
- Verkkokaupan hyötyä ei tulisi mitata ainoastaan suoramyynnistä.
- Erilaiset yhteydenottomahdollisuudet lisäävät potentiaalisten asiakkaiden määrä.
- Kaikkia tuotteita ei osteta suoraan verkosta, näkemättä.
- Kuvien optimointi on tärkeää.
- Verkkokaupan pitää toimia älypuhelimella.
- Automaatiot parantavat verkkokaupan palvelua

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.