WhitestoneWhitestone

Toisinaan sitä keksii aivan nerokkaan idean.

Idea on todella nerokas ja toimii loistavasti. Se näyttää hyvältä, tuntuu sopivalta käteen ja ratkaisee Ongelman™.

Idea konseptoidaan, tuotteistetaan, prototaan ja toteutetaan. Valmis tuote toimii juuri niin kuin suunniteltiin, aikataulu ja budjetti piti ja Ongelma™ ratkeaa tuotteella. Jostain syystä kauppa ei kuitenkaan käy. Mikä meni vikaan?

No - jos ohitetaan perusongelmat, kuten markkinointi - saattaa olla, että ongelma on siinä, että ratkaisua (ideaa, tuotetta) ei koskaan voitu myydä vaan yritettiin myydä Ongelmaa™, jonka voisi sitten ratkaista hienolla tuotteella. Se mitä tämä tarkoittaa, on että pelkkä loistava idea tai ratkaisu ei riitä. Ei edes silloin kun se todistetusti toimii ja näyttää hyvältä. Tuotteelle/palvelulle tulisi olla tarve, johon se vastaa.

Esimerkiksi: tehdään todella hieno softa, jolla voi soittaa ovikelloa. Näppärää tässä on se, että suoraan puhelimella voin soittaa ovikelloa. Tällöin ei tarvitse etsiä ovikelloa mistä hankalasta paikasta, eikä ovikellon patterin pääse loppumaan. Riittää kun puhelimen vie tarpeeksi lähelle ovea, jolloin rfid-siru aktivoituu, ovi tunnistetaan ja puhelimella voi painaa nappia. Tämän jälkeen hälytys menee oikealle omistajalle, joka voi käydä avaamassa oven tai olla käymättä. Sitten tätä monimutkaista tuotetta myydään kuluttajille halpaan 5 e / kk hintaan. Mikä tässä on ongelmana? No, ensinnäkin, verrattuna tavalliseen ovikelloon tämä maksaa paljon. Toisekseen käyttöliittymä on huomattavan kompleksinen verrattuna tavalliseen nappiin jota painetaan. Miten se voidaan sitten myydä? Tekemällä ongelma - ovikellon soittajan identifointi, tms - johon tämä tuote toimii ratkaisuna. 

Nyt prosessi muuttuikin ratkaisukeskeisestä ongelmakeskeiseksi. Ja ongelmien myyminen onkin huomattavasti hankalampaa, kuin ratkaisujen (ei kuitenkaan mitenkään mahdotonta, katso vaikkapa ostos-tv:tä ja huomaat kuinka normaali purkinavaaminen onkin yht'äkkiä valtava ongelma, jonka ratkaisee vaivatta ainoastaan Purk-Master-4000 Turbo). Sen lisäksi, että ongelman myyminen on hankalaa, myös asiakaskokemus on huonompi. Sen sijaan, että sai hyvän tuotteen tai palvelun saikin vain ongelman. Kun ostokrapula iskee ja istut Purk-Master kädessäsi kotona, viimeinen oljenkorsi on koittaa samaistua siihen ostos-tv:n valkeahampaiseen näyttelijään, kuinka hänelläkin oli se sama ongelma. Kunnes tajuat, että hän voi ruudun toisella puolen yhtä pahoin; näyttelijän ura ei ota auetakseen ja ainoa mikä teitä itseasiassa yhdistää on pettymys ja Purk-Master. Tämä ei ole omiaan luomaan hyvää asiakaskokemusta.

Kaikki tämä ei kuitenkaan tarkoita, että idea olisi siltikään huono. Voi olla, että itse asiassa älyovikelloratkaisu voisikin olla nerokas ratkaisu vaikkapa toimistoihin tai kodin turvallisuuteen, kun sisäänpyrkijä voidaan identifioida ja tämän kanssa voidaan vaikkapa chätätä videokuvan kanssa. Tärkeää onkin siis löytää tarve tälle idealle!

comments powered by Disqus

Lue myös

Siirry ylös
Haluatko kuulla lisää?

Jätä yhteystietosi niin kerromme lisää.